Emerce Magazine

Emerce #159 – juni 2017

In deze editie een interview met Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. Over de digitalisering van de boodschappenmarkt, innovatie en Picnic’s ambities. Tevens een achtergrondartikel over smart homes: wie hebben de beste kaarten en welke kansen liggen er? En een feature over de comeback van de podcast. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op EMERCE magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

prijsvergelijkers
16 juni, 2017

Wat is het lot van prijsvergelijkers?

Beslist.nl meldde onlangs niet meer te geloven in prijsvergelijking. Tegelijkertijd ontstaan elders nieuwe initiatieven, onder andere voor refurbished producten. Welke toekomst hebben vergelijkers nog?

17 juni, 2017

CEO TradeCast: ‘We blijven liever klein’

Zwolle is de stad van wehkamp, maar sinds kort ook wel een beetje van TradeCast. En met een forse investering van twee miljoen euro maakt het jonge videoplatform nog dit jaar de sprong naar Silicon Valley, aldus CEO Yillmaz Schoen.

24 juni, 2017

Picnic: ‘Zelf innoveren is key’

De Nederlandse app-only supermarkt Picnic – dit jaar op positie twee in de E-commerce 10 – is bezig met een gestage opmars. En de ambities liegen er niet om. Mede geholpen door de ruim honderd miljoen aan funding. “Wie bij ons vijf keer iets koopt, gaat nooit meer weg”, aldus medeoprichter Michiel Muller (52).

8 juli, 2017

Smart Home: businesskansen in de slimme woning

Domotica heeft zijn potentie nooit waar kunnen maken. Opvolger Smart Home lijkt echter kansrijker. Zo nestelen internetreuzen als Google en Amazon zich al in onze woning met hun slimme luidsprekers. Waar derden handig op inspelen. Wat betekent dit businesswise?

1 juli, 2017

Comeback: de nieuwe kansen van podcasting

De podcast beleeft een revival. Amerikaanse producties zoals S-Town bereiken een miljoenenpubliek. En vier op de tien Amerikanen gebruikt het medium met enige regelmaat. Hoewel Nederland daar nog op achterloopt, bloeit ook hier de markt serieus op. Welke kansen biedt podcasting?

15 juli, 2017

Directeur NRC Media: ‘Big data wordt gehypet’

Goed gebruik van data kan een bedrijf veel opleveren, maar leidinggevenden missen vaak een manier om alle informatie in te zetten voor bedrijfsgroei, meent Xavier van Leeuwe, Directeur Marketing & Data bij NRC Media.

22 juli, 2017

MD Cheil Amsterdam: ‘Ik houd van snelheid en drive’

Een Rotterdamse mentaliteit in hartje Amsterdam met roots in Zuid-Korea. Mariska Kloezen brengt bij Cheil Amsterdam een rijke ervaring aan reclame- en mensenkennis in. “We zijn niet enkel het bureau van Samsung. Ze zijn wel onze grootste klant, maar die heeft iedereen.”

23 juni, 2017

Case National Geographic: Einstein tekent Twitter-selfies

Een robotarm die getwitterde selfies in Albert Einsteins handschrift namaakt. Met dit ‘slimme’ krijtbord bracht National Geographic haar eerste dramaserie Genius onder de aandacht bij nieuw publiek op festival SxSW.

snapchat
26 juni, 2017

Snapchat inzetten als marketingtool

Snapchat-marketing vraagt om een frisse nieuwe insteek. Want Snap is een medium met eigen regels, en geen Twitter of Facebook in een ander jasje. Leer niet alleen de jonge gebruiker, maar ook de app kennen. En krijg toegang tot een heel nieuwe doelgroep.

27 juni, 2017

Column: imperfectie is perfect

Het is opmerkelijk hoe bedrijven naarmate ze groeien steeds minder ondernemend worden. Elke multinational is namelijk ooit klein, snel en agile geweest. Maar in de loop der jaren neemt het aantal regels toe, vertrekken de oprichters en ontstaat er een bureaucratie die bijna ambtelijk is.

29 juni, 2017

Campagnepanel Opel: ‘Influencer mist’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer mogen belangstellenden betalen met YouTubeviews bij Opel. Site: opel.nl Klant: Opel Nederland Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam, Carat, Isobar, Eboost Interactive, Doogle Productions Gebruikte media: YouTube, PR, blogs Doel van de campagne: De bekendheid van de nieuwe Opel-lijn vergroten. En belangstellende doelgroep activeren: verleiden tot […]

4 juli, 2017

Investeringen Internet of Things nemen af

Opkomende technologieën voor IoT, AI en robotica kunnen momenteel op de meeste investering rekenen. Hoewel de top drie over drie jaar hetzelfde zal zijn, wordt de koek wel anders verdeeld. Zo gaat er minder geld naar IoT en verdubbelt het budget voor robotica.

6 juli, 2017

Groot scherm vervangt mobiel

Size does matter, als het tenminste om het kijken van tv everywhere (TVE) gaat. Terwijl de consumptie van mobiele video stijgt, verschuift het kijken van TVE juist van mobiele apparaten naar grotere schermen zoals smart tv’s.

7 juli, 2017

Pre-rolls minst storend bij videoreclame

Qua reclames storen video-kijkers zich het minst aan pre-rolls. Iets minder dan een vijfde (17 procent) vindt dit type videoreclame vervelend, zowel op de desktop of laptop als op de mobiel.