Emerce Magazine

Emerce #161 – oktober 2017

In deze editie een interview met Ben Silbermann, CEO en medeoprichter van Pinterest. Over onder meer de toekomst van visual search. Tevens een achtergrondartikel over de drijfveer van Elon Musk: Innovatie of Macht? En een feature over de toekomst van programmatic een jaar na de ANA Papers. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op EMERCE magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

28 oktober, 2017

Superwinkel: ‘We hebben maling aan trends’

Go niche, go big or go home. Online warenhuis Superwinkel gaat de strijd aan met e-commercereuzen als bol.com en Coolblue. Mede door een stap naar Duitsland. “Er is nog ruimte voor een prijsvechter”, aldus eigenaar Roy Roes.

25 oktober, 2017

Trezor: je Bitcoins veilig opgeborgen

Wil je je vermogen beschermen tegen diefstal, dan leg je het in de fysieke wereld in een kluis. Met digitaal vermogen is dat wat lastiger, maar daar hebben hardware-wallets als Trezor toch een oplossing voor gevonden.

21 oktober, 2017

Elon Musks drijfveer: innovatie of macht?

Hij was dit jaar geen week uit het nieuws: van hogesnelheidstrein Hyperloop en de grootste zelflandende raket ooit tot zonnedaken en bijna twee miljard dollar aan obligaties voor Tesla Model 3. Maar wat drijft duizendpoot Elon Musk nu echt?

18 oktober, 2017

Battle: opvouwbare e-scooters

De doelgroep voor elektrische vouwscooters is groter dan alleen de forens die iets zoekt voor ‘de laatste paar kilometers’. Het is namelijk ook een prima alternatief voor de scootmobiel of alombekende vouwfiets. En goed inzetbaar als deelvervoer in de zakelijke markt.

14 oktober, 2017

Programmatic: een jaar na de ANA Papers

De reclamewereld was een jaar geleden in de ban van de ANA Papers. De discussie over fraude en torenhoge marges vlakte af, maar Procter & Gamble zwengelde haar onlangs weer aan. Veel vingers wijzen naar programmatic advertising. Hoe gaat de branche het imago herstellen?

7 oktober, 2017

CEO Pinterest: ‘In de techindustrie is niets zeker’

Visual search kan zich verheugen op een stijgende populariteit. Dat is goed nieuws voor Pinterest, dat zich al sinds 2010 op dit terrein begeeft. Maar de concurrentie rukt op. Van Amazon tot Snapchat. “Techniek is maar een deel van het verhaal”, aldus Ben Silbermann (35), CEO en medeoprichter.

4 oktober, 2017

Lilium Jet: Uber in de lucht

Het Duitse bedrijf Lilium zoekt de oplossing voor verkeerscongestie hogerop: in de lucht. Afgelopen jaar ontwikkelden ze een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en moeiteloos overschakelt naar voorwaartse propulsie.

30 september, 2017

CEO Hotelchamp: ‘We kunnen naast Booking.com bestaan’

Meer directe boekingen voor hotels in plaats van torenhoge commissies betalen aan dominante reisplatformen. De Nederlandse start-up Hotelchamp ontwikkelde er technologie voor en schaalt momenteel op. “We geven hotels de controle terug over hun eigen klanten”, zegt CEO en medeoprichter Kristian Valk.

11 oktober, 2017

De Bosch X-Spect ziet álles

Deze Bosch X-Spect analyser is in staat om onder meer verschillende soorten textiel te herkennen (inclusief vlekken), hier zelfstandig een wasprogramma voor te bepalen en je connected wasmachine aan het werk te zetten.

24 oktober, 2017

Column: American Made

In 2016 ging het heel goed met de Nederlandse bioscopen. Zo steeg het aantal bezoekers met vier procent naar ruim 34 miljoen Nederlanders en werd er opgeteld bijna 290 miljoen euro aan tickets verkocht. Gezien de enorme groei die Netflix in ons land doormaakt, is dat op z’n minst opmerkelijk te noemen. Zet je de bioscoopcijfers ook nog eens af tegen het dalend aantal tv-aansluitingen en de vijftig procent minder winst en vier procent lagere reclameomzet van RTL Nederland, dan vraag je je af wat hun succesformule is.

6 november, 2017

Workshop: Aan de slag met app-analytics

Terwijl je van een website zeer gedetailleerde informatie terugkrijgt via Analytics, staat de meetbaarheid van apps nog in de kinderschoenen. Google zet met meetplatform Firebase het komend jaar echter de nieuwe standaard. Hoe maak je nu al een vliegende start met uitgebreide app-analytics?