More stories

Het Jaar van X (Twitter)

Miljardair Elon Musk zocht onlangs de confrontatie met de bedrijven die gestopt zijn met adverteren op zijn socialemediaplatform X. ‘Go, fuck yourself’, schamperde Musk. Het was echter compleet zijn eigen schuld. De Tesla-topman reageerde instemmend op een antisemitische post op X waarin werd beweerd dat ‘Joden de haat tegen blanken aanwakkeren’. Zijn domste tweet ooit, gaf Musk naderhand toe.

Twitter/X

‘X onderhandelde met Amazon over advertentieverkoop’

Mediaplatform X van Elon Musk heeft een mogelijke samenwerking met Amazon besproken waarbij X-advertenties beschikbaar zouden komen in de advertentie aankoopsoftware van de online retailer.

Twitter/X

Elon Musk: ‘Houd je reclame-euro’s lekker zelf, sukkels’

Adverteerders die weglopen van Twitter/X om Musks antisemitische opmerkingen moeten lekker wegblijven. De miljardair kan hen missen als kiespijn.

Online advertising

Ook Paris Hilton breekt met X

Ook Paris Hilton breekt met X. Haar 1:11 Media zal voorlopig niet meer adverteren zolang het platform de antisemitische berichten niet verwijdert.

Twitter/X

X draait maatregel terug: toch weer koppen bij URL’s

Elon Musk heeft toegezegd dat een omstreden maatregel waarbij niet automatisch koppen boven URL’s verschijnen, en dus handmatig moeten worden ingevuld, wordt teruggedraaid.

Twitter/X

Adverteerders haken af bij X vanwege het groeiende antisemitisme

Steeds meer grote adverteerders trekken hun advertenties van X terug vanwege de groeiende antisemitische inhoud op het platform. Apple, Disney en Lionsgate hebben hun advertenties opgeschort nadat X-eigenaar Elon Musk publiekelijk een antisemitische complottheorie leek te onderschrijven.

Twitter/X

IBM schort advertenties op X op nadat advertenties naast pro-nazi-inhoud verschenen

IBM is onmiddellijk gestopt met adverteren op X omdat sommige van zijn advertenties naast berichten stonden die Hitler en zijn nazi-partij verheerlijken, opnieuw een aanwijzing dat de moderatie tekort schiet.

Twitter/X

X wil sensatiezucht bestraffen met crowdsourcing

X berichten die worden gecorrigeerd door Community Notes, het fact-checking systeem van het platform, zullen niet meer in aanmerking komen voor reclame-inkomsten. Nauwkeurigheid gaat boven sensatiezucht, aldus eigenaar Elon Musk.

Twitter/X

‘X moet binnen jaar fintechapp worden’

Volgens The Verge wil Elon Musk X over een jaar al transformeren tot een app voor al je geldzaken. Tijdens de bijeenkomst vertelde Musk dat hij wil dat X het centrum wordt van alles wat met geld te maken heeft en dat mensen verrast zullen worden met ‘hoe krachtig het is’.

Twitter/X

‘Grote adverteerders negeren Twitter’

Er ligt een gapend gat tussen het woord van Twitter-baas Elon Musk en de feiten over adverteerders op de berichtendienst. Musk vertelt niet de waarheid, als de cijfers van een digitaal adviesbureau kloppen.

Online advertising

Een jaar na de overname verliest Twitter (X) op alle fronten

Het gaat niet goed met X. De daling van het bezoekersverkeer is geen duik geweest – er zijn onderweg maandelijkse stijgingen geweest – maar de algemene trend is neerwaarts. Zegt Similarweb.

Twitter/X

Nieuwe gebruikers X moeten 1 dollar per jaar betalen om tweets te verzenden

Na weken van speculatie heeft X zijn plannen bevestigd om nieuwe gebruikers 1 dollar per jaar in rekening te brengen voor het gebruik van de dienst.

Twitter/X

X: Honderden Hamas-accounts verwijderd

X heeft sinds de escalatie in Israël honderden aan Hamas gelieerde accounts verwijderd en tienduizenden berichten gelabeld. Dat schrijft X CEO Linda Yaccarino in een brief aan de Europese Commissie.

Media

Twitter test onherkenbaar, misleidend reclameformat

Berichtendienst Twitter brengt zijn publiek in verwarring met een nieuw soort reclame dat niet als zodanig herkenbaar is. Het komt gebruikers nog spammerig over.

Online advertising

Paris Hilton sluit live shopping-deal met Twitter

Paris Hilton, de influencer en ondernemer met 17 miljoen volgers op Twitter, kondigt een deal aan met dat sociale platform. Ze gaat komend jaar vier video’s presenteren van waaruit kijkers direct kunnen shoppen.

Influencer marketing