Deel dit artikel
-

Pilot narrowcasting postkantoren van start

Een pilot met narrowcasting bij Nederlandse postkantoren is van start gegaan. Deze maand zijn in vier postkantoren schermen geplaatst, in juli volgen nog eens negen andere postkantoren. Media Landscape, een bedrijf dat narrowcasting kanalen ontwikkelt, beheert en opzet, is hoofdaannemer van het project.

Op de schermen in twee postkantoren en twee agentschappen in Amstelveen, Amsterdam, Almere en Utrecht zal informatieve en commerciële content te zien zijn. Het volgnummersysteem van de postkantoren is geïntegreerd in de schermen; ongeveer een achtste deel van de schermen is hiervoor bestemd. Wie een volgnummertje trekt in één van de pilot-postkantoren kan alleen nog op de narrowcastingschermen zien hoe lang hij nog moet wachten.

Postkantoren BV wil op de schermen producten en diensten die in een kantoor verkrijgbaar zijn zichtbaarder maken en de winkelbeleving van klanten positief beïnvloeden. Postkantoren BV is de exploitant van 800 postkantoren.

Als de pilot, die de naam ´Info TV´ heeft, succesvol is wil Postkantoren BV het netwerk uitrollen naar alle 800 vestigingen, zegt woordvoerder Leon Goor tegen Emerce. “We gaan meten of de wachttijd voor klanten positief wordt beïnvloed. Zijn klanten tevredener? Daarnaast kijken we naar de leveranciers en of de uitingen op de schermen een positief effect hebben op de verkoop en de bekendheid van acties.

In een pilot-postkantoor hangen drie breedbeeld LCD-schermen (42 inch), waarvan één boven de grote balie met daarachter de medewerkers. De andere schermlocaties zijn volgens Goor zichtbaar vanuit de wachtruimte. In een postagentschap hangt één scherm. In de poskantoren gaan de beelden vergezeld van een '‘geluidsdouche’ in het wachtgebied, dit in tegenstelling tot de agentschappen waar zonder geluid wordt getest.

Een uitzending duurt negen minuten in een postkantoor en zes minuten in een agentschap. Goor: “We hebben gekeken naar de gemiddelde tijd die een klant in een agentschap of een kantoor doorbrengt.” Dat is volgens hem gemiddeld iets meer dan zeven minuten, waarbij klanten iets meer tijd doorbrengen in een kantoor dan op een agentschap.

Op de schermen is een basisprogramma te zien dat bestaat uit nieuws en informatie rond bepaalde thema’s zoals bijvoorbeeld vakantie of voetbal, afgewisseld met meer commerciële boodschappen. Commercials hebben soms nog de vorm van een ´still´. Goor `Niet alles is te communiceren aan de hand van reclamespotjes.` De verhouding informatief versus commercieel, is 65 versus 35 procent.

In het pilotproject werkt Media Landscape samen met partners SBS Broadcasting, SummitDis, Heuvelman Sound & Vision en Torex voor Postbanken BV. Media Landscape ontwikkelde en verzorgde narrowcastingprojecten voor onder andere ABN Amro Bank, Albert Heijn, Bruna en LHV.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond