Deel dit artikel
-

ABN Amro lanceert goedkope iDeal-variant

Na Rabobank brengt nu ook ABN Amro een goedkope versie van internetkassa iDeal uit. Ondernemers kunnen tegen lage variabele kosten online betalingen ontvangen, direct op hun bankrekening. De bank tracht startende webwinkeliers aan zich te binden.

Zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven ging gisteren iDeal Easy van start, een dienst van ABN Amro. De Easy-dienst staat nog niet op de banksite vermeld, maar is al wel beschikbaar. Volgens een woordvoerster is het een variant op het 'gewone' iDeal dat voor kleine ondernemers te duur, uitgebreid en complex is. Daarbij doelt ze op ondernemers die via hun website tientallen en hooguit enkele honderden betalingen ontvangen.

De bank bedient naar eigen zeggen 375.000 klanten in het kleinzakelijke segment. Die klanten kunnen voor 70 cent per transactie direct betalingen ontvangen van klanten. ABN Amro rekent voor iDeal Easy geen eenmalige installatievergoeding, noch een maandelijks abonnementbedrag. De 70 cent geldt voor alle betalingen, ongeacht het feit of de koper klant is bij ABN Amro of niet. 

Internetters die een product of dienst bij een webwinkel kopen, worden voor de betaling vanaf de site van de ondernemer doorgesluisd naar de reguliere internetbankieromgeving van de ondernemer. Deze betaaloptie is in Nederland sinds oktober 2005 beschikbaar.

Hoeveel ABN Amro-klanten over moeten stappen op iDeal Easy en hoeveel er nu iDeal gebruiken, houdt de bank voor zich.

De woordvoerster van de bank: "iDeal is zowel door de consument als bedrijven goed ontvangen. Eind 2005 werden er zo'n 15.000 iDeal-transacties gedaan, nu zijn dat er bijna 80.000. Dit is een toename van 450 procent. Consumenten beginnen het betaalmiddel ook aan elkaar aan te prijzen. Andere consumentenbanken zullen aansluiten op iDeal. Dit alles zal leiden tot een verdere toename van het aantal iDeal-transacties. We verwachten binnenkort meer dan 100.000." Twee maanden geleden waren dat 65.000 transacties.

Initiatiefnemers van iDeal waren Rabo, ING Bank, Postbank en ABN Amro. Inmiddels is de ´internetkassa´ verwerkt in verscheidene grote sites, waaronder Bol.com en Marktplaats.nl.

Kleine ondernemers vonden de tariefstelling van iDeal te hoog, wat Rabobank en nu ook ABN Amro ertoe deed beslissen om een goedkope iDeal-versie te introduceren. Die onderscheidt zich van de ´grote´ versie in het feit dat ondernemers voor de 'light-versie' een hoger tarief per transactie betalen, maar geen maandelijks terugkerende vaste kosten hebben. Postbank rekent vanaf het begin al geen vaste maandbedrag aan zijn gebruikers, enkel een vergoeding per transactie. Dat bedrag wordt kleiner naarmate men meer betalingen ontvangt.

Naarmate webwinkeliers meer online betalingen ontvangen, wordt het financieel aantrekkelijker over te stappen op het oorspronkelijke iDeal. Rabobank rekent voor dat dat omslagpunt op ongeveer 300 transacties per maand ligt.

In totaal sloten circa 2.000 internetondernemers zich aan op iDeal.

Deel dit bericht

1 Reactie

Mark Jansen

Aardig dat Nederlandse banken wel degelijk met elkaar durven te concurreren op een (ogenschijnlijk) transparante manier. Tegelijk geven ze hun grootste goudmijntje, het ontbreken van nummerportabiliteit bij rekeningnummers, niet op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond