Deel dit artikel
-

YabOffer: internetveiling met 1 product per dag

Een soort veiling per afslag, maar dan via internet. Dat is wat het Nederlandse YabOffer.com doet, iedere dag met een ander product. In een jaar tijd verschenen er in Nederland circa een dozijn websites met een vergelijkbaar concept. De eerste winkel staat ook al weer leeg.

Drie weken geleden ging YabOffer.com van start. "Iedere dag bestaat het assortiment uit een ander product. De ene keer is het een loopfiets, dan weer een blender en gisteren hadden we een grafische kaart in de aanbieding." Oprichter Wouter Nieuwerth vervolgt: "Er zijn meer van dit soort concepten, maar we zijn de eerste die werkt volgens een veiling per afslag."

Ieder kwartier nieuwe ronde

Geregistreerde gebruikers van de site worden via een e-mail nieuwsbrief dagelijks geïnformeerd over het nieuwe aanbod, of via metasite Webkoop.nl. Nieuwerth: "Wie inlogt, krijgt een veilingklok te zien waarbij de wijzer een steeds lagere prijs aangeeft. Waar de bezoekers ook zitten, ze krijgen allemaal dezelfde klok en dezelfde prijs te zien."

Volgens de jonge ondernemer begint iedere veilingronde op de winkelprijs, een bedrag dat per seconde minder wordt. Wie als eerste biedt, wint. De rest grijpt naast de buit en moet wachten totdat een kwartier later de volgende veilingronde begint. "Je moet goed inkopen om een winstmarge over te houden". Afhankelijk van het product verkoopt YabOffer dagelijks een paar tot enkele tientallen artikelen.

Overgewaaid uit Amerika

Het idee voor dit soort webwinkels, verscheidene van dit type sites meldde zich aan als Aspirant Lid bij Thuiswinkel.org, is over komen waaien uit de Verenigde Staten. Daar opende in juli 2004 Woot.com de deuren, een site van elektronicagroothandelaar Matt Rutledge. Woot.com verkocht in februari 2007 het miljoenste artikel. De site registreerde in april 2007 de 700.000ste gebruiker.

Baris Canatan opende afgelopen april de website Webkoop.nl. Daarop toont hij van alle in Nederland bekende 1-productsites het huidige aanbod. "Eigenlijk om zelf te kunnen zien welke site welk aanbod heeft die dag." Zijn site meldt inmiddels 17 websites die iedere dag een ander artikel in de etalage hebben staan.

Dit soort bedrijven is gebaseerd op hoge volumes en lage marges. Ondanks die vereiste stond de etalage van iToko gisteren leeg.

Gemeleerd gezelschap

Volgens Canatan zijn het ook professionele handelaren, groothandelaren en webwinkels die een 'miniwinkel' openen. Maar ook Speurders.nl van De Telegraaf staat in het overzicht, HotBrandz (waar Boost Digital een belang in heeft) en de Nederlandse pionier iBood.

Canatan: "We hebben nu dagelijks 1.200 unieke bezoekers. Ik hoop dat dat toch wel verdubbeld. Eigenlijk moet je evenveel bezoekers hebben als de grootste op de lokale markt."

Hoeveel bezoekers en omzet iBood dagelijks heeft, kon het bedrijf gisteren niet toelichten. In maart 2006 bleek reeds dat het toen net gestarte bedrijf in 2 maanden tijd een omzet had gerealiseerd van 1,1 miljoen euro. iBood opereert in meerdere Europese landen. In september 2006 formuleerde het bedrijf zijn ambitie met: "Naar verwachting zal iBood in de komende 2 jaar tot de 5 grootste webwinkels van Europa behoren, met een omzet van 12 miljoen euro."

Bron foto: Existenst (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Goertz

Het is een leuk concept dat verkopen bij afslag, maar meer iets voor erbij als je al een webwinkel hebt. Als er maar een soort product per dag geveild wordt en je ook nog met lage marges werkt dan lijkt mij dit ver van de heilige graal van e-business af staan. Het aantal producten dat je maximaal op een dag weg kunt zetten is maar beperkt (maar wel van te voren te berekenen).

Haico

Leuk concept, de houdbaarheid is alleen discutabel, Itoko staat momenteel alweer te koop.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond