Deel dit artikel
-

e.day: Amateurs dragen widgeteconomie

Er is een economie aan het ontstaan rondom widgets. Amateurontwikkelaars spelen, net als bij het begin van het internet, een hoofdrol.

Dat was één van de uitspraken van Sep Kamvar van Google. Hij was de eerste keynote spreker tijdens e.day 2007. Kamvar is bij Google verantwoordelijk voor ontwikkelingen rondom personalisatie.

Personalisatie komt bij Google op twee manieren tot uiting: bij gepersonaliseerde zoekresultaten en de persoonlijke startpagina iGoogle.

Dat Google gebruik maakt van de zoekgeschiedenis van gebruikers om hen meer gepersonaliseerde zoekresultaten te tonen, is controversieel. Critici menen dat het opslaan van zoekresultaten gevolgen heeft voor de privacy van gebruikers.

Kamvar meent dat Google er juist alles aan doet om de privacy te waarborgen. Zo kunnen gebruikers er voor kiezen om de zoekgeschiedenis te verwijderen of ervoor kiezen om de geschiedenis functie helemaal uit te schakelen.

Een andere vorm van personalisatie is de persoonlijke startpagina iGoogle, volgens Kamvar de snelst groeiende dienst van Google. Gebruikers kunnen met iGoogle een persoonlijke pagina samenstellen met widgets/gadgets en RSS-feeds. Ontwikkelaars kunnen widgets maken voor iGoogle, en deze aan de gebruikers beschikbaar stellen. Ondertussen zijn er meer dan 10.000 widgets beschikbaar, grotendeels gemaakt door amateurs.

Er zij hobbyisten, vertelt Kamvar, die widgets hebben ontwikkeld, met miljoenen gebruikers. "Het hele ecosysteem rondom de widgets wordt gedragen door zulke amateurs. Net als het internet in de begintijd."

Rondom widgets is een economie aan het ontstaan, legt Kamvar uit. Google en andere partijen investeren in widgetbedrijven en de eerste overnames van widgetbedrijven zijn een feit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond