Deel dit artikel
-

e.day: Webanalyse is simpel, toegankelijk en gratis?!

“Softwareverkopers en bloggers roepen in koor dat webanalyse makkelijk is, en door de komst van Google Analytics zelfs gratis. Maar ze liegen toch niet?!”, vraagt specialist Eric Peterson zich in Rotterdam hardop af.

De kranten, tijdschriften, specialistische blogs en de verkopers van webanalyse-software roepen al jaren in koor dat de praktijk 'web analytics' makkelijk is. Met dit soort software krijgt de analist diepgrondigde kennis van zijn site en de gebruiker, zo luidt de theorie.

"Dat zal dan ook wel zo zijn, toch?"," vraagt Peterson van WebAnalyticsDemystified.com zich af. Met het antwoord op die vraag vulde de Amerikaan de rest van zijn toespraak voor een goed gevulde hoofdzaal in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam.

"Ik werk al tien jaar in dit vak en iedere dag kom ik nog mensen die tegen die problemen hebben met het verzamelen en interpreteren van hun gemeten gegevens. En iedere analysepakket kent dan ook nog eens zijn eigen specificaties en eigenaardigheden. Er zijn amper standaarden in deze markt."

Volgens Peterson, die voorheen voor onderzoeksbureau Jupiter Research werkte en nu zelfstandig onderzoeker en schrijver is, hebben zelfs collega-specialisten moeite met hun eigen vak en de uitoefening daarvan.

"Eenendertig procent van de specialisten zegt dat nog niet 50 procent van hun bedrijfs- en marketingvragen worden beantwoord door het analytics-systeem. En 57 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze het ronduit een moeilijk vak vinden."

Peterson: "Een groot probleem is dat mensen niet toe durven te geven dat ze iets moeilijk vinden of niet snappen."

De kern van het betoog van de Amerikaan was: "Het gaat niet om de rapporten die je uit je analysemiddel krijgt. Dat kan oplopen tot wel 4.000 rapporten, maar wat moet je ermee? Het gaat om analyse, interpretatie en de aanbevelingen die je specialisten je geven. Als bedrijf wil je immers beslissingen nemen op basis van gegronde aanbevelingen."

Peterson komt in toenemende mate tot het inzicht dat niet enkel de harde cijfers doorslaggevend zijn voor zijn vak, maar dat geen onderzoek zonder analyse van klantgedrag en -verwachtingen kan. Daarom raadt hij aan dat bedrijven mensen vrijmaken die procesmatig met analytics bezig.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frans Appels van Netprofiler

Goed was ook zijn simele checklist RAMP:R = Resources (tools maar vooral ook mensen)A = Analytics (actionable analytics zorgen voor site verbeteringen, reporting veel minder)M = Multivariate testing (als je niet test, weet je ook niet wat het beste werkt)P = Proces (zorg dat web analytics een vast omlijnd proces is waarbij bijvoorbeeld er gechecked wordt of nieuwe pagina's goed getagged zijn)

Aurelie Pols van OX2

Vond de voorbeelden van echte mensen die ook "struggelen" met Web Analytics een goed idee. Ok, de fotos waren niet echt sexy maar het feit dat ze ook in VS problemen ondervinden met Web Analytics, en dus niet alleen in Europa, vindt ik gerustgevend. Eric blijft toch wel voorstander van "Enterprise Class" applicaties zoals Visual Sciences, Omniture, Unica of WebTrends, hoor. Een van zijn laatste whitepapers (www.webanalyticsdemystified.com/wp) deelde mee dat bedrijven die met gratis tools aan de slag gingen niet echt "committed" waren om echte Web Analytics projecten door te pushen. Eric was de volgende dag te gast bij de Web Analytics Day in Brussels waar hij het dan onder andere ook had over KPIs & Web 2.0. meetingen. Een leuke dag, http://webanalytics.wordpress.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond