Deel dit artikel
-

e.day: “Mensen sterker dan zoekmachines”

“Niet slimme algoritmes van een zoekmachine maar de wijze waarop mensen de zoekresultaten filteren en zelf of met anderen gebruiken is belangrijk.” Olivier Parriche van Yahoo daagt adverteerders en marketeers uit daar gebruik van te maken.

"Wij begonnen als een hierarchische zoekmachine waar mensen de inhoud van bepaalden. Toen kwamen Goog en AltaVista." Maar volgens Olivier Parriche begint het zwaartepunt in 'zoeken en vinden op het web' weer om te slaan naar de menselijke kant.

Zojuist sprak de Fransman, verantwoordelijk voor ontwikkeling en onderzoek in Europa, tijdens Emerce e.day over hoe Yahoo mediagebruik ziet veranderen. "Vijftig procent van de gebruikers van onze diensten doet niets." Ze maken blogs, schrijven niet aan wiki's, uploaden geen foto's of publiceren films.

"Maar 33 procent is actief toeschouwer, ze gebruiken blogs en foto- en videosites, maar we zien ook dat 19 procent van de gebruikers zich aanmeldt bij diensten waar ze mensen willen leren kennen of om kritieken te geven op foto's en blogs." Parriche signaleert dat een groeinde groep gebruikers van Yahoo's omvangrijke netwerk deel wíl nemen aan discussies.

"Op Yahoo Answer", een vraag-en-antwoord-dienst van gebruikers onderling "staan 250 miljoen bijdragen en aan Flickr worden dagelijks 1 miljoen foto's toegevoegd. Er vindt al veel online conversatie plaats."

"Marketeers en adverteers kunnen hier hun voordeel mee doen." Parriche ziet het medialandschap veranderen naar en omgeving waar consuménten de producent van media worden. "Daarbij praten ze ook over merken en bedrijven. Daar moeten marketeers niet bang voor zijn."

Het belangrijkste is volgens de fransman dat adverteerders deel gaan nemen aan de online conversaties. "Schroom niet om je dan ook als merk herkenbaar te maken. Mensen vertrouwen je veelal al vanwege je expertise. Maar weet waar je aan begint, gebruik je specifieke kennis en gebruik die om waarde tóe te voegen aan de gesprekken met consumenten."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond