Deel dit artikel
-

Google opent TV Ads voor grote publiek

Na een lange gesloten testperiode waarbij adverteerders op uitnodiging van Google een advertentie op televisie konden plaatsen, gaat de zoekmachinegigant nu open voor het grote publiek. De precieze lanceringdatum voor de dienst is nog niet bekend, maar Google verwacht de mogelijkheid in de komende weken aan te bieden.

Een bron die liever anoniem wil blijven vertelt Multichannel dat het project op zich heeft laten wachten omdat ‘Google het uitzetten van de dienst totaal heeft onderschat’. Keval Desai, directeur van Googles dienst in tv-reclame, geeft toe dat het bedrijf in de aanloop naar de publieke lancering ‘wat inschattingsproblemen had over de omvang van het project waaraan gewerkt moest worden’. Hij benadrukte dat er geen sprake was van technische problemen.

Google maakt voor de tv-reclame gebruik van Echostars tv-netwerk Dish Network. De abonnees van Echostar kijken tv via set-top boxen.

Adverteerders kunnen per opbod reclameruimte kopen bij Google. Binnen enkele weken kan iedereen met een internetverbinding en flink wat geld op zak beeldmateriaal aanleveren. De reclame kan worden getoond op elk van de 94 televisienetwerken die de abonnees van Echostars ontvangen zoals bijvoorbeeld Fox News, MTV, Discovery of CNN.

Amerikaanse kabelaars richtten zich eerder in het geheim met een bijbehorende codenaam (Project Canoe) al op de ontwikkeling van een gezamenlijk systeem om gericht te adverteren op de set-top box. Comcast, Time Warner Cable, Cablevision, Cox, Charter en Bright House wilden zich hiermee wapenen tegen het project van Google die een voet tussen de deur probeert te krijgen in televisieland.

Volgens Desai staat ‘Project Canoe’ een mogelijke uitbreiding naar andere nationale televisienetwerken niet in de weg. Het initiatief van de Amerikaanse kabelaars lijkt de mogelijkheid open te laten voor kabelmaatschappijen om samen te werken met een derde partij zoals bijvoorbeeld Google TV Ads. Wellicht een goede mogelijkheid voor Google om hun greep op televisiereclame te verstevigen.

Onder de huidige adverteerders zijn vooral bedrijven met grote budgetten en daarnaast een enkele nieuweling op het gebied van tv-reclame. Hoeveel adverteerders er waren of hoeveel advertenties er zijn verkocht, daar wil het bedrijf geen uitspraak over doen.

Met de set-top boxen kan Google gedetailleerde statistieken over de reclame terugkoppelen naar de adverteerder. Deze betaalt vervolgens alleen voor het aantal kijkers van het uitgezonden spotje.

Google probeert het trucje van online tekstadvertenties toe te passen in televisieland. De advertenties op televisie van Google komen dichter in de buurt komt bij internetreclame dan nu het geval is bij de huidige televisiereclame. Een spot kan ingezet worden voor een specifiek netwerk, maar er kan ook geselecteerd worden op dagdeel of zelfs geografische kenmerken. Daarnaast kan een organisatie ook gericht adverteren op demografische data die geleverd wordt door Nielsen.

Bron foto: dailyinvention (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond