Deel dit artikel
-

GPS-positionering helpt bedrijven aan nieuw personeel

Het recruitmentbedrijf Netwerven maakt gebruik maken van GPS-positionering om klanten aan nieuwe kandidaten te helpen. Door middel van GPS technologie worden de actuele posities van recruiters weergegeven op Google Maps.

Naast bellen en mailen biedt Netwerven hiermee de mogelijkheid de recruiter direct aan te spreken als deze in de buurt is. Onder contactinformatie wordt een kaart weergegeven met daarbij de exacte, actuele locatie van de betreffende recruiter. Andersom kan de kandidaat ook zijn positie aan de recruiter kenbaar maken.

"Het is lastig om te zeggen of nieuwe dingen zoals dit van de grond komen. Ik had ook nooit gedacht dat Twitter aan zou slaan, maar dat doet het nu stiekem ook best goed", aldus Leon Willemsens, directeur van Netwerven. "In de stad zie je bijvoorbeeld regelmatig een team rondlopen van uitzendbureau Randstad. Die spreken ook willekeurig mensen aan. Nu kan je gericht je doelgroep aanspreken."

Testfase

GPS recruiter heeft voorlopig de status van proof of concept. Door integratie met sociale netwerken hoopt het bedrijf dat er snel nieuwe mogelijkheden ontstaan. "Feit blijft dat GPS in combinatie met een profiel is ontzettend interessant is", aldus Willemsens. Zo is er al een gadget ontwikkelt die de actuele positie toont op je Hyves-pagina. Hij vervolgt: "Hyves wordt steeds mobieler. Mobieltjes worden ook steeds rijker. Dat heeft natuurlijk een impact. Daaruit is dit idee geboren."

Netwerven is een wervingsbureau en adviseert andere partijen op het gebied van recruiting. Ze maken gebruik van het web als primaire bron om nieuw personeel voor hun klanten te werven "Je moet soms net wat innovatiever zijn om jezelf in de markt te zetten", verklaart Willemsens het idee om GPS in te zetten. Hij ziet genoeg mogelijkheden op dit gebied. "Recruiters gaan vaak op bijvoorbeeld een banenbeurs willekeurig in gesprek met klanten. Met GPS kan je mensen veel doelgerichter aanspreken. Je zou zelfs een guerillatactiek kunnen toepassen door in de buurt te gaan staan van je concurrent."

Minder formeel

De bedoeling is dat een kandidaat een recruiter een sms kan sturen of een bericht kan achterlaten zodra hij merkt dat een recruiter in de buurt is. "Je legt contact en haalt het officiële er een beetje vanaf. Als er tijd is om een kop koffie te drinken, dan doe je dat. Waarom niet?", meent Willemsens.

Netwerven gebruikt hiervoor de technologie van trackr!. "trackr! maakt het ook mogelijk binnenkort om een sms te ontvangen zodra bepaalde mensen zich in je buurt bevinden. GPS is nauwkeurig binnen een paar meter. Dat biedt ook weer mogelijkheden", zegt Willemsens.

De directeur van Netwerven ziet dat steeds meer bedrijven hun eigen personeel inzetten als referralkanaal en recruiter: "Het kan een aanknopingspunt zijn voor een gesprek. Je zit bijvoorbeeld bij elkaar in de trein. Op deze manier kan je makkelijker in gesprek komen, je kan direct een gesprek aangaan, dat hoeft ook niet eens vanuit een recruitmentoogpunt."

Netwerven is momenteel in gesprek met een aantal klanten om de mogelijkheden te bespreken. Willemsens: "We werken bijvoorbeeld veel voor de Dirk van den Broek-supermarkten. Zij nemen veel jongeren aan. Dat is een doelgroep die deze techniek snel accepteert.  Je moet de doelgroep prikkelen. Dirk van den Broek heeft interesse in wat er allemaal mogelijk is. We hebben het ook al neergelegd bij een ander groot internationaal bedrijf. Zij organiseren regelmatig recruitment-dagen voor high potentials. Je kan een aantal mensen die een recruitmenttraject ingaan laten volgen door studenten uit hun omgeving. Die kunnen dan weer zien wat die groep doet, dat ze in het vliegtuig zitten onderweg naar Shanghai bijvoorbeeld."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond