Deel dit artikel
-

Nokia over nieuwe strategie: ‘Er is geen weg terug’

Onder druk van nieuwkomers als Apple en Google transformeert Nokia van een telefoon- naar en dienstenbedrijf. Bestuursvoorzitter Olli-Pekka Kallasvuo: “Niet alles is een succes vanaf het begin van de transformatie. Er is echter geen weg terug. Verandering is geen optie voor ons”.

Tijdens zijn openingstoespraak op jaarcongres Nokia World probeert Kallasvuo, ook vaak aangeduid met de beter uitspreekbare naam ‘OPK’, de wind uit de zeilen te nemen van criticasters. Zijn bedrijf zou niet snel en goed genoeg reageren op nieuwe toetreders als Apple en Nokia en de webdiensten zouden vooralsnog weinig belangstelling krijgen van consumenten.

Hakken en spaanders

“We vechten bergopwaarts en hebben een lange weg te gaan bij de transformatie”. Dat er fouten worden gemaakt vindt hij secundair: “Zo lang we er maar van leren, goed naar onze klanten luisteren en vooruit blijven gaan. Ons bedrijf zou geen charismatisch leider hebben en geen visie. Ik kan u zeggen: we hebben een kristalhelder plan voor de komende jaren”, klinkt het droge verweer.

Binnen drie jaar hoopt Nokia dat het 300 miljoen geregistreerde gebruikers heeft voor zijn online diensten. De teller staat nu op 55 miljoen, onder meer met Gmail-variant Ovi Mail (1 miljoen accounts) en een winkel voor muziekdownloads. “We zijn actief in 100 landen en werken actief samen met 27 operators”.

Het bedrijf geeft derde ontwikkelaars via API’s toegang tot zijn systemen. Deze derde partijen moeten het gebruik van Nokia’s diensten propageren.

De internetomzet stokte een jaar geleden net onder de 150 miljoen euro per kwartaal.

Over zijn nieuwe concurrenten op de mobiele markt zegt Kallasvuo: “Wij zijn wereldwijd bij verre de marktleider met 1,1 miljard klanten. Toetreders uit de computer- en internetindustrie hebben nog een lange weg te gaan”. Collega-directeur Anssi Vanjoki die verantwoordelijk is voor marktbewerking: “We maken telefoons voor de massa, niet voor een kleine, elitaire club”.

Het bedrijf sloot samenwerkingsverbanden met Facebook en Microsoft om hun gebruikers beter aan te sluiten op Nokia-telefoons.

Nieuwe markten

Om de volle breedte van de markt te bedienen brengt het telecombedrijf deze dagen verscheidene nieuwe apparaten op de markt. Topmodel N97 is afgelopen maanden een aantal keer bijgewerkt en er verschijnt een goedkopere mini-versie. Die moet het iPhone-publiek meer aanspreken.

Daarnaast komt er binnenkort een mini-computer uit van telefoonformaat, de N900 voor 500 euro, en er komen twee telefoons die sterk lijken op draagbare muziekspelers, de X3 en X6. Laatstgenoemde kost 450 euro en kan een jaar lang worden gebruikt om onbeperkt veel muziek te downloaden uit het assortiment met 6 miljard liedjes.

In de afgelopen dagen verraste het telecombedrijf de markt met de aankondiging van een mini-laptop. De Nokia Booklet 3G kost 575 euro, exclusief subsidies van mobiele telecomoperators. De kleine laptop draait op Windows 7 en geeft toegang tot internet via een mobiel datanetwerk van KPN- en T-Mobile-achtige bedrijven. Een ethernet-poort zit er niet in.

Nieuwe geldbronnen nodig

De nieuwe apparaten van Nokia zijn niet enkel bedoeld om veeleisende klanten te bedienen. Het bedrijf helpt ook mobiele telecomaanbieders in leven houden. Mobiele telecomaanbieders hebben al enige tijd te kampen met teruglopende omzetten uit spraak- en sms-verkeer.

“Wat mobiel internet betreft, betaalt men enkel voor toegang tot het net. Dat is niet voldoende om die dalende omzetten te compenseren. We moeten naar nieuwe inkomstenbronnen zoeken”. Met die uitspraak begon René Obermann zijn toespraak. Obermann was internationaal directeur van T-Mobile en is sinds 3 jaar de hoogste man bij Deutsche Telekom, waar T-Mobile een onderdeel van is.

Muziektelefoons en betaald gebruik van landkaarten en autonavigatie zijn slechts twee voorbeelden van nieuwe bronnen van inkomsten, zoals gevraagd door Obermann. Bedrijven als de zijne kunnen delen met Nokia in die inkomsten.

“We moeten innoveren op het gebied van diensten. Daar is nieuwe infrastructuur voor nodig. Dat betekent aanhoudend hoge kapitaalbestedingen. De netwerken moeten minstens 100 Mbps aankunnen.” Hij omschrijft bedrijven als Apple en Google als concurrenten én partners, wat tekenend is voor de nieuwe marktomstandigheden.

Mobiele telecomaanbieders lijken sinds de lancering van de eerste iPhone doordrongen van het strategisch belang van mobiel internet. Op de vraag hoe ze behalve met de verkoop van toegang tot hun datanetten ook op andere manieren geld kunnen verdienen, bestaat vooralsnog geen helder, breed gedragen antwoord.

Deel dit bericht

1 Reactie

Freek Bijl

Vind het niet een bijster heldere en veelbelovende strategie. Google kiest voor een krachtig OS met marktplaats voor apps en advertenties. Apple kiest voor krachtig OS met marktplaats en hardware. Nokia kiest voor hardware en…. 'betaald gebruik van landkaarten'?!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond