Deel dit artikel
-

Google grote verrassing tijdens Super Bowl-uitzending

Rond de 100 miljoen kijkers van de Super Bowl zagen gisteren een verrassingsoptreden van Google tijdens de reclameblokken. Het bedrijf legde miljoenen dollars neer om een maanden oud Youtube-filmpje op prime time uit te zenden.

Offline reclame was ooit een vies woord bij Google. Advertenties op tv, radio en in gedrukte media waren niet zinvol omdat het gebruik niet tot in detail te meten is. Maar van dat standpunt keerde het terug met de uitzending van dit filmpje

Google breekt met de traditie onder Super Bowl-adverteerders om tijdens het evenement nieuwe, verrassende reclames te tonen. De Youtube-video stond al drie maanden online en is ondertussen 1,34 miljoen keer bekeken.

John Battelle, een Google-kenner, houdt het er op dat het zoekbedrijf met een campagne bezig is om zijn merkpositie te verstevigen. Of daar een reden voor is, los van het verschijnen van Microsofts Bing, is niet helder.

Tijdens de hele Super Bowl-uitzending lieten 57 adverteerders hun korte of lange commerciële boodschappen zien. Slechts 7 van hen, onder wie Google, kochten het grootse reclameblok in, die van 60 seconden. De rest deed het met 15 of 30 seconden. 

De tv-actie moest een geheim  blijven. De naam van Google mocht tot het laatste moment niet in de lijst verschijnen met namen van adverteerders. De baas van het zoekbedrijf, Eric Schmidt, verklapte het mediaoptreden toen hij op Twitter een persoonlijke kijktip gaf.

Een zinvol bij-effect van de tv-reclame is dat Google onder een groot publiek de impact van de commerciële uiting kan meten. Het bedrijf meet aan de lopende band merkperceptie voor zijn klanten, AdWords-gebruikers, maar was niet eerder in de gelegenheid om dat op een dermate grote schaal te doen. Nu kan het de effecten van online én offline reclame met elkaar combineren en duiden.

In Nederland en Engeland adverteert Google sinds twee maanden ook groots via traditionele media als abri’s en kranten. Het subject van de reclame is de nieuwe internet browser Chrome. Door het hele land staan abri’s, waaronder immense uitingen in Rotterdam en Amsterdam, die op Chrome wijzen.

Aangezien 90 procent van de Nederlanders Google als primaire zoekmachine heeft, is de noodzaak om externe mediaruimte te huren niet enorm groot. Deze Chrome-reclames zijn echter ook de grootste nulmeting voor de inzet van offline media bij Google. Het bedrijf weet nu vrij nauwkeurig welk extra effect de inzet van offline media heeft. Dat is kennis waar adverteerders graag voor betalen, om hun reclame-euro effectiever in te zetten.

zie ook: ‘Pepsi ruilt duurste tv-prime time in voor Facebook‘ (01-02-2010)

Foto’s: Erwin Boogert (cc)

Deel dit bericht

8 Reacties

Maurice

Vind het een redelijk zwak filmpje. Gaat het over een levensloop of Welkom op het internet…

Michel H

Als je het filmpje zwak vindt, snap je het waarschijnlijk gewoon niet. En zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen. Het laat op een leuke, verhalende manier zien wat Google allemaal kan. Man gaat studeren in Parijs, komt daar een meisje tegen, wil indruk maken, leert over de cultuur, wordt verliefd, verhuist uiteindelijk naar Parijs, ze gaan trouwen en krijgen een kindje. Gedurende die hele tijd gebruikt hij Google's diensten om ge?nformeerd te worden en te blijven.  Hoe je daar dan 'welkom op het internet' van kunt maken, dat snap ik dan weer niet…

Bernard

Kortom, jullie beide begrijpen dus iets niet.

Barrie de Vries

@Bernard: Ik denk dat er maar weinig mensen iets snappen van de offline advertenties van Google. T.a.v. het meten van het effect hoop ik dan ook dat ze -99% rekenen vanwege (totaal gebrek aan) kwaliteit van hun campagnes.

Erwin Boogert - Emerce

Wat schort er aan, Barrie?

Barrie de Vries

@ Erwin: Waar zal ik beginnen? De onleesbaarheid voor de langsrijdende reiziger? Of voor de wachtende reiziger het irritant kinderachtige lettertype? Het gebrek aan creativiteit? Het ontbreken van een call to action? Het grote witte vlak met het wegvallende en daardoor nog onherkenbaarder chrome logo? De lange duur van de campagne zodat de irritatie nog verder kan toenemen? Geen TV? Geen radio? En wat nog het ergste is: niet doorvertalen naar een online campagne…. Dit is het allemaal en nog meer maar de extragratis uitsmijter komt van google zelf: De meeste mensen weten niet wat een browser is! [url] http://www.youtube.com/watch?v=o4MwTvtyrUQ%5B/url ]. Als deze campagne is verzonnen door iemand die op de postkamer van Google werkt dan is het nog steeds een schande.

Erik Bakker

Er staat volgens mij een tegenstrijdigheid. Eerst wil Google volgens het bericht niets weten van off-line campagnes omdat het effect niet tot in detail te meten is. Verderop wordt aangegeven dat het een zinvol bij-effect is dat de impact van deze reclame te meten is. "Omdat Google constant de merkperceptie meet". Dus het meten kan blijkbaar wel …. Daarnaast vind ik het al dubieus om te stellen dat het kunnen meten een positief effect is.Je voert geen campagne om iets te kunnen meten. Je voert campagne om iets (mindsetting, naamsbekendheid enz.) te veranderen. Vervolgens wil je meten of je daadwerkelijk in staat bleek een verandering te bewerkstelligen. Werkelijke reden dat Google niets in off-line campagnes zag, was waarschijnlijk omdat zij daar hun brood niet verdienen. Uiteraard propageren zij liever hun eigen business.Ik vraag me daarom ook af of Google straks erg verrassende resultaten uit de meting zal presenteren. De kans dat ze vertellen dat de reclamespot tijdens de superbowl veel effectiever bleek dan een online campagne lijkt me, hoe dan ook, niet groot.

jan prins

Voor de liefhebbers. Op Yubby is een kanaal met alle reclame filmpjes http://www.yubby.com/channel/player/24232/first

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond