Deel dit artikel
-

‘Hyves moet slagen waar Sugababes faalde’

Hyves staat niet eenzelfde lot te wachten als profielensite Sugababes, blijkt uit de woorden van Patrick Morley, COO van Telegraaf Media Groep (TMG). Ooit kocht TMG Sugababes, dat na teruglopende ledenaantallen weer in de etalage werd gezet. “Hyves is van een andere orde, dit bedrijf heeft een stevige marktpositie”, aldus Morley tegen Emerce.

Bij de overname van Sugababes, zou het netwerk van TMG en de daarin aanwezige verschillende sites, Sugababes en Superdudes moeten versterken. Met de overname van Hyves door TMG klinkt nu hetzelfde verhaal. De synergie tussen Hyves en de andere sites in het portfolio van TMG, moet de uiteindelijke omzet vergroten.

Morley: “Sugababes heeft nooit echt een groot effect gehad op onze totale onderneming. Hyves is van een andere orde, dat bedrijf heeft een stevige marktpositie, het is eigenlijk niet te vergelijken. Toch was Sugababes toentertijd één van de pijlers van TMG in de doelstelling om in 2009 een omzet uit nieuwe media te halen van 120 miljoen euro. Dat doel is later naar beneden bijgesteld tot onder de 100 miljoen euro. Ook dat bedrag werd niet gehaald.

Omzet

Morley gaat daar verder niet op in, maar geeft nog wel aan dat de internetomzet dit haar ‘flink gaat groeien door de acquisitie van Hyves’. Exacte bedragen worden niet gegeven over deze verwachtingen. Morley vervolgt: “Waar Hyves een volwassen bedrijf is, met een stevige positie in Nederland, was Sugababes een kleine club waar ze maar een paar mensen in dienst hadden.”

Marc de Vries, CEO van Hyves kan zich daar in vinden. “Hoewel ik toen nog niet betrokken was bij TMG, ken ik het verhaal wel. Hyves is qua marktpositie en orde van grootte, professioneler dan Sugababes.”

In het segment waar Sugababes actief was met de jonge doelgroep, wilde TMG volgens Morley beter verdienen. “Dan moet je keuzes maken. We hebben besloten Sugababes te verkopen. De doelgroep die op Sugababes actief was, die zit nu eigenlijk op Habbo Hotel. Daar hebben we momenteel al onze pijlen op gericht in dit segment. Het is een van de succesvolle bedrijven van TMG binnen die tak.”

Geen mislukking

Morley wil het verkoopverhaal van Sugababes geen mislukking noemen. “We hebben een iets andere route genomen om dat segment te laten bloeien. Iets verkopen behoort tot de normale gang van zaken bij grote ondernemingen."

Morley benadrutk nogmaals dat Hyves en Sugababes ‘twee totaal verschillende bedrijven’ zijn. “Sugababes was eigenlijk nog een startup toen we het kochten. TMG heeft toentertijd ook Mobillion gekocht, dat Sugababes in handen had. Mobillion is nog steeds succesvol. En dat bedrijf zien we in de toekomst ook als een hele grote partner van Hyves.”

Deel dit bericht

8 Reacties

Peter

Dankzij de vrienden van GeenStijl loopt die marktpositie van Hyves al aardig terug…. http://twitter.com/#!/search?q=%23deletejehyves

Jerry

Vanwege de overname van hybves door tmg ga ik ermee stoppen.Juist door de financiele doelstelling van tmg denk ik dat je binnenkort tussen de advertenties en ongevraagde mailtjes de leuke en belangrijke dingen niet meer ziet. Ik ontvang al teveel wazige aanbiedingen op diverse social media.Goodbye hyves and welcome facebook.

online marketeer

Weer een kat in de zak. Je zou toch denken dat ze het nu wel geleerd zouden hebben…..? Iedereen rent naar Facebook, dus wederom veel succes straks met de verkoop van hyves…..

Paul

@ Jerry : je doet een aanname dat er binnenkort wel banners en aanbiedingen zullen komen en op basis daarvan besluit je nu al je profiel te wissen. Lekker kortzichtig van je. Je kunt natuurlijk ook eerst afwachten wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Ik ga er vanuit dat wanneer TMG diep in de buidel tast voor dit platform, er ditmaal ook daadwerkelijk een intelligente strategie achter zit welke wel iets verder gaat dan alleen bannering en irritante reclames. Daar hebben ze per slot van rekening nog steeds de telegraaf.nl voor om dat te doen 😉

Raymond de Coninck

Wat een heerlijke me-too reactie van veel social media of online 'specialisten', 'ik ga nu echt mn Hyves account opzeggen want… misschien gaan ze wel eh… adverteren'. Dan ben je idd al lang niet op je account geweest, want dat is core business voor Hyves! Zowel in de vorm van banners als gadgets, widgets, branded content, etc. Ben gisteravond weer eens in de Hyves omgeving gedoken en wat zien ik? Mijn tantes, neefjes, non-digital minded vrienden, klasgenoten, ze zijn er nog steeds allemaal! Ja FB groeit en zal steeds meer een dominante rol gaan krijgen, ja het is de vraag of TMG een goeie koop gedaan heeft, maar hou eens op te koketteren met je eigen gedrag. Een goede marketeer kijkt verder dan n=1!

MarcS

@Raymond: helemaal mee eens! @Jerry: probeer eens over je vooroordelen heen te stappen en kijk eens naar Relatieplanet en Habbo. Is Relatieplanet nu compleet veranderd na de overname door TMG een aantal jaar geleden? Vanuit Mobillion kan ik in ieder geval be-amen dat bedrijven binnen TMG een grote mate van zelfstandigheid kunnen behouden. En binnen het TMG concern zit veel power en kennis wat je alleen maar kan helpen bij de ontwikkeling van je bedrijf. Zeker nu met ook Hyves erbij!

Bartel Scheers

k begrijp de commotie ook niet zo. Sterker nog, ik vind het bereslim van TMG. Ze hebben niet alleen een basis van 8 miljoen gedetailleerde profielen gekocht, maar Hyves kan als platform een fantastische spil worden bij de integratie en verdere commerci?le uitbreiding van de verschillende TMG diensten en online producten. Het potentieel is enorm imo.

Oli4b

Kunnen we nu een keer over die uit de hand gelopen studentengrap ophouden. Al dat geneuzel over bezoekersaantallen… Wel leuk trouwens dat Geenstijl Hyves in de grond stampt, zal vast de prijs wat gedrukt hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond