Deel dit artikel
-

Summaest wil narrowcasting bij tankstations

Summaest Technologies, een leverancier van lcd-schermen, wil op grote schaal narrowcasting gaan verzorgen bij benzinepompen. Bedoeling is dat er in de pomp, onder het metertje waar de hoeveelheid getankte liters benzine wordt geregisteerd, een lcd-schermpje komt waarop reclameboodschappen worden aangeboden aan degene die staat te tanken.

Zeven miljoen automobilisten, vierduizend tankstations en een tankperiode van 2 tot 4 minuten vormen genoeg aanleiding om narrowcasting voor tankstations te overwegen, zo stelt Summaest. Volgens Rien de Bruijn die binnen Summaest verantwoordelijk is voor het project,  is er veel belangstelling onder de grote benzinemaatschappijen om tv-reclame uit te zenden in de pomp. “Het betekent namelijk dubbel verdienen. Ze verdienen namelijk zowel aan de benzine als aan het uitzenden van de reclameboodschappen. De benzinestations en pomphouders worstelen alleen nogal met het concept en dat is wat wij ze samen met onze partners kunnen aanbieden,” zegt De Bruijn.

Bijna alle vormen van digitale presentatieformaten kunnen volgens Summaest in willekeurige volgorde worden vertoond, waardoor er eigenlijk geen extra productiekosten zijn voor een bestaande reclame-uiting. Daardoor is het volgens Summaest ook mogelijk stationsgebonden acties te combineren (3 Marsen voor de prijs van twee) met bestaande commercials. De content kan per scherm, per pompzijde en per klant worden bepaald.

Summaest onderhandelt naar eigen zeggen op dit moment met verschillende grote benzinemaatschappijen. De Bruin verwacht in het eerste kwartaal van 2005 de eerste klant bekend te kunnen maken. “Dat is een grote partij met ongeveer 200 benzinestations,” vervolgt De Bruijn.

De Bruijn heeft het concept voor het eerst in Zwitserland gezien. “Daar werkte het gewoon. In Nederland biedt Tango een vrijwel gelijkwaardig concept ook aan. Maar daar is het volgens ons helemaal fout uitgevoerd. Wie gaat tanken krijgt namelijk bij iedere pomp een ander filmpje te zien, waardoor een kakofonie aan geluid ontstaat. Degene die staat te tanken is daardoor onmiddellijk afgeleid. Bovendien begint het filmpje pas te lopen als de klant begint te tanken. Wij willen de filmpjes doorlopend gaan aanbieden. Wij willen voorkomen wat Tango fout heeft gedaan,” aldus De Bruijn. Bij Tango was niemand bereikbaar voor commentaar.

Deel dit bericht

3 Reacties

Winfried van der Veen

Alle klanten dezelfde boodschap: noem dat maar narrowcasting…

Julian

"Er is veel belangstelling onder de grote benzinemaatschappijen om tv-reclame uit te zenden in de pomp". Die interesse (vooral in gratis pilots) is er al jaren, eerst maar eens laten zien dat ze het serieus willen inzetten. Daarnaast zou het niet slim zijn om simpelweg tv- commercials te gaan spelen. Het is geen TV!!! Je moet niet alleen naamsbekendheid willen creeren via dit kanaal. Narrowcasting moet men inzetten om de consument op het laatste moment over te halen om een Mars te kopen van 0,99 cent voor 0,89 cent. Of het volgende scenario: sms nu ja voor een proefrit in de nieuwe BMW 1 serie. Het volledige potentieel van narrowcasting komt pas goed boven bij actie marketing campagnes en geen thematische campagnes.

ElMariachi

zet mijn twijfels bij de aanpak van Summaest tov Tango Hoe lang duurt een gemiddelde tank beurt (het aantal seconden dat de slang de tank vult)? Dat is namelijk het tijdvak waarin de tanker tijd en aandacht heeft om een boodschap te ontvangen. Waarom zouden daar 20"spots met audio moeten worden getoond? Kun je dan niet beter voor een visuele boodschap voor een lokale impulsaankoop tonen? @ Winfriedjouw opmerking is nutteloos en getuigd van weinig communicatiekennis. Broadcasting is een vorm waarbij de ontvanger inschakelt op de uitzending. Narrowcasting is een vorm waarbij de ontvanger door aanwezigheid de uitzending ontvangt. En dit zijn geen klanten dit zijn prospects…. dus "alle klanten dezelfde boodschap" is bulk DM en niet narrowcasting. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond