Deel dit artikel
-

Enkele duizenden gebruikers Bill

Bill, het betaalsysteem via messenger dat speciaal is ontwikkeld voor jongeren door SNS Bank (ook wel buddybanking genoemd), heeft bijna vijf maanden na de start enkele duizenden gebruikers. De Bill-gebruiker is gemiddeld 29 jaar en overwegend man. Dat zegt Emiel Nawijn, marketingverantwoordelijke voor Bill binnen SNS Bank.

Omdat de Bill-gebruiker iets ouder is dan waar SNS Bank aanvankelijk vanuit ging, is hij ook iets bemiddelder. Volgens Nawijn besteedt hij/zij (ongeveer 2/3e is man en 1/3e is vrouw) maandelijks gemiddeld tussen de 25 – 30 euro. Bill wordt ongeveer net zo veel gebruikt voor het onderling geld overmaken als voor het doen van transacties in webshops.

“Je ziet wel dat mensen minder snel geneigd zijn om via Bill een bedrag van 150 à 200 euro voor een reis over te maken en dat terwijl Peter Langhout wel een van de partners van het eerste uur is,” vult Jan-Willem Dreteler, directeur communicatie van SNS Bank, aan. Wat jongeren volgens hem vooral doen met behulp van Bill is hun beltegoeden opwaarderen. Beltegoeden worden opgewaardeerd met zo’n 10 à 20 euro per keer.

Ook blijken jongeren Bill te gebruiken om sms-bundels te kopen. “Dat gebeurt veel via Bill. Op basis van wat we nu weten,  willen wij als SNS Bank Bill nog sterker gaan positioneren in de wereld van entertainment, van uitgaan en van muziek. In de wereld van fun, zeg maar.” Dat is ook een van de redenen dat Bill en SNS Bank bijvoorbeeld nauw samenwerken met partijen als Free Record Shop, concertorganisator Mojo en jongerenzender Jetix.

Andere partijen waar Bill mee samenwerkt zijn de diverse webwinkels die zich bij Bill hebben aangesloten. Dat zijn er nu tussen de vijftig en zestig in getal. Daar zitten partijen bij als Free Record Shop, SMS City, Lyzia, Opwaarderen.nl, SMS-bon en Ticketservice. Volgens de directeur communicatie zijn de bij het buddybanking-systeem aangesloten webwinkels tot nu toe erg te spreken over Bill.

Met name de door Bill gehanteerde transactietarieven kunnen op veel bijval rekenen van de webwinkeliers. Webwinkels betalen 10 procent van het transactiebedrag, met een minimum van 0,10 euro en een maximum van 0,60 euro. De samenwerking met downloadplatform Lyzia is volgens Dreteler overigens net nieuw. Bedoeling is dat jongeren met Bill voortaan hun muziekdownloads bij Lyzia gaan kopen.

De komende tijd zal volgens Nawijn verder gewerkt worden aan de positionering van Bill. Zo komt er in september een nieuwe website. Daarop zal prominenter komen te staan wat je als jongere kan met Bill en wat Bill voor concrete voordelen te bieden heeft. Niet Bill zelf gaat gepromoot worden, maar wel wat Bill allemaal voor de jongeren kan betekenen en wat hij voor hen kan regelen. Zo zal een Bill buddy straks 25 procent korting krijgen op beltegoed en betaalt hij geen verzendkosten bij Free Record Shop.

Vast staat dat Bill met meer acties gaat komen en de functionaliteit op de website van Bill vergroot gaat worden. Logischerwijs zullen er acties komen met muziekdownloads en met concerten. Ook zullen Bill-gebruikers tegen gunstige voorwaarden als eerste kaartjes voor bepaalde concerten kunnen kopen.

Daarnaast werkt Bill samen met een SMS-bon. Met die bon kan men betalen in fysieke winkels of op locatie. “We hebben de afgelopen tijd vooral geleerd wat we niet willen doen met Bill. Nu is de tijd gekomen om Bill neer te zetten zoals wij denken dat dat goed is.” stelt Dreteler.

Ook Nawijn denkt dat Bill heel veel potentie heeft. “We gaan nu verder werken aan het aanbod van Bill en de daarbijbehorende voordelen, zodat we nieuwe gebruikers over de streep trekken.” De volgende stappen zijn dan volgens Nawijn Bill naar het buitenland brengen en Bill op het mobieltje. “Maar zo ver zijn we natuurlijk nog lang niet,” besluit Nawijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Michel

Ik snap de strategie van SNS Bank niet: als kleine bank zelf dit soort initiatieven gaan ontplooien, ipv zich aan te sluiten bij de grote banken. Als Bill een succes wordt (en gezien het feit dat in dit persbericht geen concrete getallen worden genoemd…) dan pikken de grote banken het op en gaan dubbel en dwars over SNS heen. SNS heeft, succes of niet, in ieder geval de hoogste investeringskosten. Als het gaat om initiatieven als Ideal of de Digitale Nota, die de grote banken (eindelijk verstandig!) samen ontwikkelen, en die mede daardoor een grote kans op succes hebben, dan doet SNS heel onlogisch weer niet mee.

Sander

SNS zal een eigen koers willen varen, als je telkens achter de grootbanken aanloop is het ook niet goed, dan haal je geen mensen over klant te worden en kom je niet in het nieuws, SNS is wel een bank die wat wil en zijn best doet….!! Nu vraag ik mij af wanneer CVB Bank met hetzelfde komt aangezien deze ook in de SNS Reaalgroep zit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond