Deel dit artikel
-

‘De potentie is enorm’

Post Musical Instruments (PMI) uit Amsterdam maakt furore met zijn digitale sample-bibliotheek van de piano: voor elke toets minstens 20 samples. Bekende componisten en muzikanten als Peter Gabriel zijn al klant. PMI wil zich nu richten op de talloze amateurmusici.

Het is allemaal begonnen toen ik nog als geluidstechnicus werkte in het Muziektheater, een geweldige leerschool. Het is ondoenlijk om bijvoorbeeld een kerkorgel te verplaatsen, dus nam ik er samples van op”, vertelt Michiel Post (1962), oprichter van PMI. “Ik zette die samples ook op cd-rom en bood die via online forums aan. Dat sloeg aan.”
Post vertrok in 1999 bij het Muziektheater en kwam via innovatienetwerk Syntens terecht bij NeBIB. Twee investeerders hebben tot nu toe anderhalve ton geïnjecteerd in PMI. Post verzamelde alle mogelijke (klavier)samples en sleutelde enkele jaren aan één stuk hardware: de Post Piano. “Voor elk van de 88 toetsen zijn tenminste twintig samples opgeslagen, met aparte samples voor de pedalen. Anders gezegd, elke aanslagsterkte heeft een oorspronkelijke sample”, aldus Post, die onder meer werd geholpen door pianist Jan Vayne.

De ‘geluidsstudio’ bleek echter onverkoopbaar. Wel waren de bijproducten, aparte samples van vleugels als Bösendorfer, Steinway en Yamaha, gewild in de scene. Afgelopen najaar ontdekte het Berlijnse Native Instruments Software het ei van Columbus voor Post. “Eerst was externe software nodig voor het gebruik van mijn cd-roms, nu zijn de dvd’s dankzij een ingebouwde sampler-engine direct af te spelen en te integreren in muziekbewerkingsprogramma’s als ProTools en Cubase.”
Sindsdien is de verkoop vertienvoudigd tot zo’n vijfhonderd dvd’s per maand, à 100 tot 300 dollar per stuk. Post maakt gebruik van het distributienetwerk van de Amerikaanse wereldmarktleider op het gebied van sample-bibliotheken, EastWest, en promoot zijn samples via postpiano.com, online forums en papieren vakmuziekbladen.

De samples van PMI maken furore onder bekende muzikanten als Peter Gabriel, jazzlegende George Duke, Hollywood-componist Hans Zimmer en tieneridool Vanessa Carlton, althans haar producers. Toch is de consumentenmarkt het eigenlijke doel van Post. “Naar schatting maakt 30 procent van alle computerbezitters wel eens muziek, dus de potentie is enorm. Die markt ligt nog praktisch open.”
Post wil zijn product nog meer op de consument toesnijden. “De software is nog vrij bewerkelijk. Daarom zou ik het liefst samples en gebruiksvriendelijker software, inclusief midi (technologie om elektronische muziekinstrumenten digitaal op te nemen – red.), als één bundel aanbieden.”

Voor de verspreiding van zijn samples vertrouwt Post mede op drm-technologie. “Dat is mijn troetelkindje. Uit een eigen onderzoekje bleek dat elke cd-rom die ik verkocht minstens twintig keer werd gekopieerd. Nu zijn mijn dvd’s beveiligd tegen kopiëren, krijgt elke afnemer na registratie een persoonlijke sleutel om het pakket te installeren en is het geluid zelf voorzien van een watermerk. Als je jouw samples hoort op de radio, bel je naar de server en hoef je alleen maar je telefoon bij de luidspreker te houden.”
Post is zijn uitgekeken op de Nederlandse markt, nu slechts 1 à 2 procent van zijn klandizie. “Nederlandse muzikanten zijn nauwelijks bereid te investeren en bovendien gewend om alles gratis te kopiëren. Daar lig ik niet wakker van: Nederland is maar een kleine markt.”
Post ziet niets in pay-per-download. “Men redeneert: als het mogelijk is een PMI-product na betaling te downloaden, moet het ook lukken dat zonder betaling te pakken te krijgen. De associatie met downloaden wil ik hoe dan ook vermijden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond