Deel dit artikel
-

100 duizend lezers voor online tijdschriften Magwerk

De digitale tijdschriften van het Noorse Magwerk hebben gemiddeld een bereik van honderdduizend unieke lezers. Dit meldde oprichter Joakim Nilsen van Magwerk gisteren na afloop van zijn presentatie tijdens het Nationaal Uitgeverscongres. “Het is afgelopen met papieren tijdschriften”, verklaarde Nilsen.

Magwerk startte begin vorig jaar met het online tijdschrift PlayMusicMagazine, een tijdschrift dat volledig online is te lezen. Er zijn advertenties, opgemaakte artikelen en de pagina’s worden via een muisbeweging omgeslagen. Verhalen bevatten ook geluid (downloads) en bewegend beeld, wie een artikel leest over de Chemical Brothers kan met een klik de cd bestellen bij Amazon. Later voegde het bedrijf er tijdschriften voor games (Probe Magazine) en design/art (Encore Magazine) aan toe. Alledrie zijn gratis via de site van Magwerk te bekijken, in het Noors, Duits, Zweeds en Engels.

De aanpak van Magwerk lijkt op die van het Amerikaanse Zinio, waar ook Emerce gebruik van maakt. Het verschil is dat Zinio bestaat uit software die eerst geïnstalleerd moet worden (een reader), waarin de digitale tijdschriften worden gedownload. Dat betekent meteen ook een drempel voor de lezer. Aan de andere kant biedt Zinio wel de mogelijkheid om bladen in een archief op te slaan waarmee ze ook doorzoekbaar zijn en kunnen er betaalde Zinio-abonnementen verkocht worden, deze mogelijkheden biedt Magwerk (nog) niet.

Oprichter Nilsen van Fast Forward Media, het bedrijf achter Magwerk, werkte eerst in de reclame en begon toen het mode en lifestyle blad Fjords Magazine, dat in twaalf landen wordt verspreid. De 31-jarige Nilsen legt een gezonde tegendraadsheid aan de dag. “Het is afgelopen met papieren tijdschriften”, verklaarde hij bij het begin van zijn presentatie. De dagvoorzitter kostte het zichtbaar moeite om Nilsen na afloop van zijn presentatie serieus te nemen. Op zijn beurt lijkt Nilsen moeite te hebben met mensen die ook andere routes zien dan de zijne. Een bezoeker lokte hem snel uit de tent met de vraag of Magwerk zijn tijdschriften ook in print gaat uitbrengen. Nilsen reageerde vol ongeloof, en was vervolgens fel. “U bent zeker straks zo iemand die muziek en films niet downloadt via internet, maar op een cd of dvd koopt in de winkel?”

Waardering is er volop voor de tijdschriften en aanpak van Magwerk, het bedrijf won diverse onderscheidingen (en ook in Amsterdam was er ruim applaus). De animo onder adverteerders neemt eveneens toe, aldus Nilsen. Magwerk deed zaken met onder meer Diesel, Samsung, Levi’s, Microsoft Xbox en Adidas. Op de site staan nu Sony Ericsson en Mini prominent als sponsor vermeld. “Adverteerders komen terug, met grotere budgetten”, zegt Nilsen. “Het voordeel voor hen is ze honderd procent aandacht hebben voor hun advertentie, het is de enige uiting die de lezer dan ziet, dit in tegenstelling tot de situatie bij banners. Er is ook meer ruimte voor de advertentie en verder kunnen ze mensen direct laten reageren, of iets laten kopen.”

Het laatste is ook een van de middelen waarmee Magwerk omzet voor zichzelf wil genereren, naast reclame-inkomsten. Het berekent bijvoorbeeld een commissie aan Amazon voor iedere cd die verkocht wordt dankzij de link in het artikel van de Chemical Brothers. Verder zegt Nilsen dat er inkomsten zijn uit het versturen van sms en mms-berichten gerelateerd aan de inhoud van het blad. En abonnementen? “Nee, dat doen we niet. We willen eerst een grote groep lezers hebben.” Wel overweegt Magwerk om mensen zich te laten registreren voor het lezen van de bladen. “Maar dan moet je wel een incentive hebben, anders doen mensen het niet.” Na afloop van zijn presentatie vertelde Nilsen tegenover Emerce dat er per gepubliceerd tijdschrift ‘gemiddeld honderdduizend unieke lezers zijn'. Deze zijn gemiddeld 27 jaar oud, zo meldde hij daarvoor al aan de zaal. “Het merendeel is te vinden in de Verenigde Staten.”

Tijdens zijn presentatie maakte Nilsen ook een nieuwe samenwerking bekend met het bedrijf AllisBlue, dat een sms-platform beheert. Het nieuw opgerichte bedrijf ‘PressIsBlue’ biedt de mogelijkheid om via sms een online tijdschrift van Magwerk op te vragen. Wie een sms-bericht met de tekst ‘chamag’ en zijn e-mailadres naar een bepaald nummer stuurt krijgt in zijn mailbox het opgevraagde digitale tijdschrift. Het gaat dan overigens niet om het tijdschrift als bestand, maar om een link naar de website waar het tijdschrift is te lezen. De bedoeling is dat ‘PressIsBlue’ ook digitale tijdschriften van andere uitgevers op deze manier gaat verspreiden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Leonieke

Magwerk is erg goed bezig! Digitale Magazines worden een absolute revolutie op internet gebied.De digitale magazine omgeving is een nieuw medium, binnen het reeds bestaande (internet) medium. Een ideale omgeving om moeiteloos video en audio te integreren. Mits de opmaak in een full flash applicatie gebeurt. Nederland staat in deze revolutie niet stil. Cover05 ( http://www.cover05.nl ) heeft een soortgelijk product, met digitale magazine als Peper. ( http://www.peperonline.nl/magazine ) Wordt vast vervolgd!

Joakim Nilsen

Leonieke: We take the Wegner initiative with Cover05 as a compliment. A quiet good one :) No More Papercuts.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond