Deel dit artikel
-

100 miljoen netto verlies en klanten voor Klarna

Honderd miljoen is het centrale getal in het kwartaalverslag van Klarna. De Zweden hebben zo veel netto verlies, maar ook steeg de krantenteller tot dat niveau.

Het aantal consumenten steeg met achttien procent in een jaar tijd. Het verlies verdubbelde in diezelfde periode.

Dat blijkt uit de financiële cijfers die Klarna vanochtend publiceerde (PDF).

In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de omzet met vijftien procent naar 701 miljoen dollar.

De oorzaak van het verlies ligt met name in de hoeveelheid klanten die hun kredieten, verleend door Klarna, niet meer kunnen terugbetalen. Die kredietverliezen stegen afgelopen twaalf maanden met zeventien procent tot 136 miljoen dollar. Per e-mail nuanceert men: “De verliezen op consumentenkrediet als percentage van de bruto handelswaarde stegen slechts licht naar 0,54 procent, ten opzichte van 0,51 procent in het eerste kwartaal van 2024.”

Onder dat getal ligt de vrees dat dat geen incident is, maar een terugkerend patroon kan zijn als het economisch sentiment in de VS blijft tegenvallen. Het consumentenvertrouwen daar is laag.

Plannen voor een beursgang zijn als gevolg van datzelfde sentiment in de ijskast gezet.

Foto: Raymond Kotewicz, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond