Deel dit artikel
-

130 miljoen streamstarts bij Uitzending Gemist

Steeds meer mensen kijken een programma via Uitzending Gemist. Op de site werden het afgelopen jaar meer dan 130 miljoen uitzendingen aangezet. Het einde van de groei is nog lang niet in zicht.

Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NPO.

De grootste groei vond plaats in januari en maart. Vergeleken met dezelfde maanden in 2007 werden er 70 procent meer streams gestart. Het BNN-programma De Lama’s werd in 2008 het meest opgevraagd met meer dan 6,3 miljoen streamstarts.

William Valkenburg, directeur internetcoördinatie bij de NPO voorspelt dat de groei nog lang niet over is: "Het gaat hooguit wat verspreiden over de nieuwe diensten."

Hij merkt op dat het verschuift naar het televisiescherm door de diensten die UPC, KPN, Tele2 en binnenkort ook Ziggo aanbieden. "Zij geven een beperkt inzicht in de cijfers vanwege de concurrentiegevoeligheid, maar UPC gaf aan dat on demand per maand tussen de 1 en 3 miljoen uitzendingen worden gekeken. Een deel daarvan is van Uitzending Gemist." 

Bovendien hoort Valkenburg van de digitale televisieproviders dat ‘Uitzending Gemist populair is’. Daarnaast, zo benadrukt hij, is de mogelijkheid om Uitzending Gemist mobiel te bekijken ook in opkomst: "Mensen bepalen steeds meer waar en op welk moment ze wat willen kijken."

Applicatie

De content van Uitzending Gemist wordt sinds enkele maanden ook via een mobiele site en een applicatie aangeboden. Zo zijn er in januari via de mobiele site en de applicatie samen 86.000 streams opgevraagd. Hiervan zijn 63.000 streams via de applicatie opgehaald en de rest via de mobiele website. De applicatie sinds de lancering iets meer dan 17.000 keer gedownload. Over de maand december zijn geen gegevens voor de mobiele site en de applicatie wegens een fout bij de implementatie van het platform.

Per maand kende de site Uitzending Gemist vorig jaar gemiddeld 1,6 miljoen unieke bezoekers, een stijging van 44 procent ten opzicht van de maandelijkse unieke bezoekers in 2007.

Nederland1.nl en Nederland3.nl zijn twee overkoepelende sites van de publieke omroep kenden vorig jaar grote stijgingen in de bezoekersaantallen. Bij de eerste werd een stijging van 63 procent, naar een gemiddelde van 161.000 bezoekers per maand voor een groot deel veroorzaakt door het EK voetbal. Nederland3.nl steeg met 56 procent naar een gemiddeld aantal van 135.000 unieke bezoekers per maand.

Bron foto: flgr (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

Tjappie

Streamstarts is wel iets anders dan afgekeken programma's

Mark Appel

mixed feelings…. hartstikke mooi allemaal maar wat kost dat allemaal aan belastinggeld?? dit riekt naar oneerlijke concurrentie vind ik. geen wonder dat jongens als geen stijl en de telegraaf het publieke bestel in willen, lekker toegang dat enorme (internet) budgetten!!!

Greet

Perspectief: Uitzending gemist 160 miljoen per jaar. Streamzilla doet dat in 3 weken.YouTube doet dat in 1 dag.

LiceLand

Wordt Engeltalige Gloable sites door Greet hier vergeleken met een Nederlandstalige site.  Even wat perspectief:Wereldwijd zijn er 1,5 Miljard internet gebruikers, in Nederlands bevinden zich er slecht 15 miljoen. Dit is slecht 1% van het totaal. Alhoewel Uitzendign gemist zich relatief nog steeds achter zich moet laten doen ze het een stuk minder slecht 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond