Deel dit artikel
-

18% Europese bedrijven verkoopt Internet-only producten

Zowat een vijfde (18%) van de grotere Europese bedrijven verkoopt één of meer producten alleen online, aldus een rapport van KPMG Consulting . Bijna driekwart gaf aan een nieuw product via de bedrijfssite te hebben gelanceerd of voor een bestaand product online reclame gemaakt.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 350 bedrijven met een omzet van meer dan 300 miljoen dollar per jaar. Van hen zei 63% dat Internet aanzienlijk bijdroeg aan de verkoop. Vorig jaar lag dat percentage op 45. Hierbij gaat het om de bedrijven die Internet als marketinginstrument gebruiken. De eigenlijke verkoop vindt via andere distributiekanalen plaats.

Iets meer dan 20% verkoopt wel direct via het web. Klanten kunnen dan elektronisch betalen. Twintig procent lijkt veel, maar het gaat om slechts 2,1% van het totale omzetvolume. Voor het komende jaar verwacht men een groei van het online volume naar 13%. Niet voor niets gaven de bedrijven in meerderheid aan op korte termijn de verkoop compleet via Internet te kunnen afhandelen.

Als belangrijkste voordeel van e-commerce werd de vergroting van het marktbereik genoemd, het aanboren van een nieuw publiek. Een jaar eerder kwam kostenbesparing nog op de eerste plaats. Volgens het rapport, getiteld 'European Internetsales set to skyrocket', zou deze verschuiving te maken hebben met het feit dat het opzetten van een Internettak duurder is dan aanvankelijk werd gedacht.

Begin deze maand werd op deze site bericht dat investeren in Internet in Europa fors duurder was dan in Amerika. De budgetten van de onderzochte bedrijven lagen gemiddeld rond de 220.000 dollar. Naar verwachten zullen ze in twee jaar oplopen naar 300.000 dollar. De bedragen in Engeland en de Scandinavische landen – behorend tot de meest geavanceerde – liggen echter aanzienlijk hoger.

Behalve zonnige perspectieven, zagen de bedrijven ook obstakels. Daarbij werd door driekwart van de respondenten vooral aan beveiliging gedacht. In mindere mate, bijna de helft, vond men dat een gebrekkig inzicht in de voordelen van e-commerce een barrière voor verdere ontwikkeling zou kunnen zijn. Vorig jaar noemde 67% dit nog als een probleem.

Bron: Newspage

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond