Deel dit artikel
-

20 jaar oude Startpagina trekt nog maandelijks 5 miljoen bezoekers

Het uiterlijk is twintig jaar nauwelijks veranderd, maar Startpagina trekt anno 2018 volgens uitgever Sanoma nog altijd maandelijks 5 miljoen bezoekers, die een veelvoud aan pagina’s bekijken.

Het oorspronkelijke idee achter de site staat nog altijd kaarsrecht overeind, vindt de uitgever. ‘Wij wijzen bezoekers snel de weg op internet.’

Startpagina.nl werd opgericht in 1998, toen nog als een bescheiden project van Durk Jan de Bruin (foto) en Jeroen Paternostre. De Bruin wilde een overzichtspagina met handige links maken voor zijn vader, maar realiseerde dat het veel meer potentie had. Al gauw haalde Startpagina.nl 40.000 impressies per dag, en toen het aantal impressies boven de miljoen uitkwam, besloot De Bruin de site te verkopen aan VNU (nu Sanoma) voor naar verluidt 30 miljoen gulden. Sommige beheerders waren daar niet gelukkig mee, zij werden in hun ogen afgescheept met een bedrag van 1000 gulden.

Hoewel veel mensen Google gebruiken om informatie te vinden, heeft Startpagina niet aan belang ingeboet. In 2009 doorbrak de site, samen met haar themapagina’s, de grens van 4 miljoen bezoekers per dag. Anno 2018 bereikt het totale platform bijna 5 miljoen bezoekers per maand.

Die laatste groeispurt zou bereikt zijn dankzij de combinatie met vraag- en antwoordplatform GoeieVraag.nl in 2016. De database met ruim 630.000 vragen en 1,7 miljoen antwoorden haalt ruim 300.000 unieke bezoekers per dag.

Maar misschien is het geheim van Startpagina wel de relatief hoge leeftijd van zijn gebruikers. ‘Vooral vijftig plus,’ zegt Leon Dekker van Sanoma tegen Emerce. En deze groep heeft behoefte aan structuur. “Als je bij Google een televisie zoekt, krijg je niet meteen een fabrikant of winkelbedrijf te zien, bij ons wel. Als je heel handig bent, kom je met Google een heel eind, maar ben je dat niet, dan geven sommigen de voorkeur aan duidelijke verwijzingen.”

En dus is Sanoma niet van plan om de succesformule drastisch te wijzigen. Ook commercieel blijft Startpagina interessant met een mengeling van bannerverkoop en commerciële links. Wel wordt Startpagina later dit jaar meer in het zonnetje gezet. “We werken nog aan een aantal zaken die we later dit jaar aankondigen.”

Dit bericht is 132 keer gedeeld

4 Reacties

Har

Ze knijpen de beheerders inmiddels nog verder uit. Vanaf 2018 moet iedere beheerder over iedere verdiende euro een percentage afdragen, met daarboven de dreiging van een accountants onderzoek dat door die betreffende beheerder moet worden betaald. Wat ze bij startpagina niet lijken te beseffen is dat de themapaginas commercieel niet meer interessant zijn. Behalve dan voor seo link verkoop, maar dat mag niet. 15 jaar geleden was het een leuke hobby om een startpagina te beheren. Nu pakken ze zelfs van die ene 200 euro die je per jaar verdient 30 procent af. Treurig als je als bedrijf zo met je vrijwilligers omgaat

Mieke

Vergeet Startpagina. Wanneer je als webmaster in deze tijd nog links gaat kopen op dat platform kun je er vergif op innemen dat je ooit door Google gepakt wordt voor paid links.

olivier

Hoe krijg je zo een zin eruit? Van 4 miljoen per dag naar 5 miljoen per maand en dan zeggen niet aan belang ingeboet ….
“Hoewel veel mensen Google gebruiken om informatie te vinden, heeft Startpagina niet aan belang ingeboet. In 2009 doorbrak de site, samen met haar themapagina’s, de grens van 4 miljoen bezoekers per dag. Anno 2018 bereikt het totale platform bijna 5 miljoen bezoekers per maand.”

Energie - Easynuts

Het zorgt nog steeds voor traffic naar je website. In de energiebranche nog regelmatig gebruikt binnen een gezonde linkbuild strategie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond