Deel dit artikel
-

200 miljoen pond kerstomzet voor Britse online retailers

Britse online retailers hebben met kerst vermoedelijk zo’n 200 miljoen pond omzet gedraaid. Britse consumenten hebben woensdag 45 miljoen uur op retail websites doorgebracht. De Amerikaanse online kerstverkopen kwamen lager uit dan verwacht.

De kerstomzetten van Amerikaanse onlineretailers in de laatste twee weken vallen ietwat tegen vergeleken met de periode direct na Thanksgiving. Volgens ChannelAdvisor gold dat met name voor Amazon en eBay. Maar IBM Digital Analytics zegt dat in het weekend voor kerst online shopping in de VS juist met 37 procent steeg.

Amerikaanse desktopgebruikers hebben online 10 procent meer uitgegeven rond de feestdagen dit jaar, aldus marktvorser comScore, maar dat was wel minder dan de 14 procent waarop was gerekend. Daarmee is het totale bestede bedrag ook lager: namelijk 48,1 miljard dollar in plaats van 48,1 miljard. Het hoogtepunt werd bereikt op Cyber Monday (2 december), toen 1,735 miljard dollar werd besteed. Videospellen en computers waren het meest in trek, gevolgd door kleding en aanverwanten.

Amazon meldt dat er op Cyber Monday 36,8 miljoen artikelen werden besteld. Dat zijn er 426 per seconde. Wederom waren de Kindle Fire tablets het populairst, direct gevolgd door LED HDTVs van Samsung. Overigens maakte Amazon ook flink wat omzet met zijn videodienst Amazon Prime.

Het beeld kan mogelijk nog verder worden bijgesteld. Donderdag openden Britse en Amerikaanse winkels namelijk hun deuren voor koopjes, en ook online deden veel webwinkels mee. Het Britse warenhuis John Lewis zegt dat bestellingen dinsdag online 13 procent hoger lagen en woensdag 19 procent hoger. Marks & Spencer meldde 800 virtuele bezoeken per minuut op Eerste Kerstdag.

Vervoerder UPS kwam in de dagen voor Kerstmis capaciteit te kort om alles op tijd te bezorgen. Men had op 132 miljoen pakjes gerekend. Het werden er fors meer. Ook het slechte winterweer speelde UPS parten. Amazon biedt teruggave van verzendkosten aan en heeft laten weten een onderzoek in te stellen. Ook Kohls, Groupon en Walmart en pakjesbezorger FedEx kwamen in de problemen. Volgens FedEx zijn de vertragingen niet ernstig.

Nederlandse webwinkels verwachten in de aanloop naar kerst in totaal 111 miljoen euro extra omzet. Dat is 39 procent bovenop de reguliere omzet. Vorig jaar was dit nog 32 procent extra omzet.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ingteractive.com

“Nederlandse webwinkels verwachten in de aanloop naar kerst in totaal 111 miljoen euro extra omzet. Dat is 39 procent bovenop de reguliere omzet. Vorig jaar was dit nog 32 procent extra omzet.”

Iemand enig idee wat de Sinterklaas voor een effect heeft op November en December?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond