Deel dit artikel
-

2001: webvertising VS zakt met 15 procent

De Amerikaanse markt voor online advertising heeft in 2001 een verwachte duik genomen. In dat jaar daalden de bestedingen met 14,7 procent, zo berekende bureau CMR . In totaal werd er voor 2,5 miljard dollar geadverteerd. Grootste adverteerder is nog wel een dotcommer: eBay.

De daling van bijna vijftien procent komt nauwelijks als een verrassing. Het was al langere tijd bekend dat de markt voor online advertenties flink tegenzit. Voor komend jaar kunnen we herstel verwachten vanaf het derde kwartaal, denkt David Peeler, CEO van CMR. Hij denkt dat de opbrengsten voor 2002 zo'n kleine negen procent hoger liggen dan in 2001. Dat betekent dat de economie langer nodig heeft om weer op het niveau van 2000 te komen.

De top-adverteerder is nog wel een dotcommer. eBay spendeerde afgelopen jaar 45,1 miljoen dollar op het web. Het bedrijf wordt op de voet gevolgd door General Motors, dat uitkwam op 43,3 miljoen. Andere grote adverteerders zijn ondermeer Barnes and Noble, Amazon, Dell, Vivendi en AOL Time Warner.

Yahoo is nog altijd de grootste verdiener aan online advertenties. Zij haalde 344 miljoen dollar binnen. AOL.com en Excite volgen in dat rijtje met respectievelijk 320 en 127 miljoen dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond