Deel dit artikel
-

2010: Social media wordt mainstream

Er komt komend jaar een sterke toeloop van bedrijven die hun aanwezigheid zullen laten gelden op de verschillende sociale netwerken. Met het einde van het jaar in zicht, is het weer tijd om vooruit te kijken. Emerce vroeg 3 social media strategen welke ontwikkelingen zij zien.

Social media strateeg Niels van der Velden van Social Embassy is huiverig voor alle bedrijven die komend jaar de eerste stappen op het gebied van social media gaan zetten. "Dat is niet heel goed voor het landschap. Veel bedrijven vinden dat ze er aanwezig moeten zijn, maar hebben geen plan, daarmee gaat de kwaliteit naar beneden."

Aan de andere kant voorspelt hij dat er een paar partijen zijn die het spelletje wel snappen. "Dan praat ik over bedrijven als Albert Heijn. Zij hebben onlangs ook een goede iPhone-applicatie gelanceerd. Dat soort bedrijven zal alles beter gaan koppelen."

Weinig content

Telecom blijft op dit gebied achter. "Hun functie zit vooral op webcare. Ze zetten Twitter wel in, maar hebben weinig content om aan te bieden op de sociale netwerken", aldus Van der Velden.

Corporate websites worden in 2010 ook beter geïntegreerd met social media. "Het zijn niet langer twee entiteiten, maar ze kruipen dichter tegen elkaar aan. Bijna geen enkele corporate website verwijst naar Hyves, Facebook, of een ander sociaal medium. Dat gaat veranderen", voorspelt de strateeg van Social Embassy. Hij praat niet vanuit een campagne, maar vanuit een constante aanwezigheid. Van der Velden vat het samen: "Het wordt het jaar van de koppeling in 2010."

Volwassener

Sytse Kooistra, social media strateeg bij internetbureau Pickle Factory beaamt dat. "De inzet van social media gaat volwassener worden in 2010. Het is een tijdje een hype geweest. Second Life is een tijdje een hype geweest, veel bedrijven wilden daar iets mee doen, maar wisten niet waarom. Social media is nog steeds een beetje een hype, maar de markt gaat zich professionaliseren het komend jaar."

Door de professionaliseringsslag, zal het interessanter worden voor het bedrijfsleven. Kooistra: "Niet iedereen twittert, maar mensen lezen echt wel eens een reviewblog. Er moet alleen binnen het bedrijfsleven het besef komen dat de inzet van social media efficiënter kan."

Open ID

Hij verwacht verder dat in 2010 Open ID een grote vlucht zal nemen. "Zodat je kunt inloggen op andere sites met bijvoorbeeld de gegevens van je Hyves-account. Wat je nodig hebt is dat meerdere grote partijen dat omarmen. De techniek was er al. Maar andere sites, portals en noem maar op, moeten er wat mee doen."

"Je wilt niet twee of tien keer dezelfde content hoeven te uploaden. Open social, het meenemen van data, dat is hetzelfde verhaal. Als je op Voetbal.nl zit, zal een deel van je vrienden daar ook op Hyves zitten. Je hoeft niet meer dezelfde vrienden opnieuw uit te nodigen", aldus Kooistra.

Toegevoegde waarde

De mediabudgetten in het buitenland verschuiven naar online merkt Matthijs Roumen, social media strateeg bij Tribewise "Social, als gaat om campagnes, wordt steeds meer ingezet. Bedrijven zien dat het toegevoegde waarde heeft als het gaat om interactie en conversie. Sociale campagnes met interactieve middelen hebben meer waarde dan print of een televisiespot of een radiocommercial."

De bedrijven laten nu proefballonnetjes op stelt  Roumen. "Maar de grote uitgaves laten nog op zich wachten. Vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, zie je dat online budgetten groeien en dat traditionele budgetten afnemen, social gaat daar enorme rol in innemen."

Online aanwezigheid

Ook de consument eist meer op gebied van online. Roumen: "Die verwacht dat bedrijven een continue online aanwezigheid hebben. Dat gaat verder dan webcare en monitoring. Het gaat om services, dat de bedrijven er zijn voor de consument. Het gaat niet alleen om het campagnematige, waarbij de aanwezigheid na 3 maanden ophoudt, maar om lange termijn denken."

Shopping online blijft de afgelopen jaren maar toenemen. Dat is een ander punt van Roumen. "Social shopping zal in 2010 ook belangrijker worden. Het wordt socialer waarbij je bijvoorbeeld kan zien wat er binnen jouw netwerk wordt gekocht."

Mensen laten kortom, steeds meer van zichzelf zien. "Ik denk dat privacykwestie minder gevoelig is. Mensen profileren zich meer als persoon en verschuilen zich minder achter een nickname of een andere identiteit", aldus Roumen.

Deel dit bericht

15 Reacties

Mart

Zijn er ?berhaupt nog mensen de geloven dat Social media slechts voor een bepaalde doelgroep geschikt is en dat er een veel grotere groep mensen is die je plat moet benaderen, die geen behoefte hebben aan interactie.  Bedrijven moeten goed weten wie hun doelgroep is en bekijken of Social daarbij past, en niet te enthousiast social gaan inzetten.

Social

Jongens… social media…. get a life!

Hans Voorn

Ik ben het wel eens met de stelling Social Media wordt mainstream. Toch wordt ik altijd een beetje huiverig als ik dat hoor zeggen door Social Media Strategen. Wij van WC Eend adviseren WC Eend…

Kirth Gersen

Wat zeiden deze strategen destijds over Second Life, vraag ik me af….

Astrid Kuyer - OnlineResults

De reactie van Niels is enigszins arrogant te noemen. Huiverig worden omdat nieuwe bedrijven ook de mogelijkheden en kansen van social media willen gaan ontdekken. En dan nu al kunnen voorzien dat dit "niet goed is voor het landschap". Suggereert hij daarmee dat het landschap er nu fantastisch uitziet? En dat bedrijven die al wel actief zijn met social media het heel goed doen? Lijkt me dat er nog heel veel te ontdekken valt op het gebied van social media en dat de ontwikkelingen en mogelijkheden alleen naar zullen toenemen. Vanzelfsprekend zal ieder bedrijf hiervan op zijn eigen manier willen profiteren. En dat betekent ook proberen wat werkt. En evenals met alle overige vormen van communicatie zal dat soms succesvoller zijn dan anders. Ik wens alle bedrijven en organisaties veel succes met hun eerste social media activiteiten.

Niels van der Velden

@Astrid Misschien is een kleine verduidelijking op zijn plek over de 'enigzinse arrogante' reactie.  Het enige wat ik met die uitspraak duidelijk wilde maken is dat ik hoop dat de bedrijven die een stap maken naar sociale media hier goed over nadenken en begrijpen welke impact dat kan hebben op een organisatie.  Daarbij zal in 2010 de benchmark gezet worden welke bedrijven het wel en of niet goed doen en we hopen daar in de volgende Social Media Monitor goed overzicht van te geven.

Matthijs Roumen

@Mart: Absoluut! Daarom is het ook belangrijk dat social op een juiste manier in de middelenmix wordt toegepast (op zowel campagne als corporate communicatief niveau). @Hans Voorn: Uiteraard preekt elke branche voor eigen parochie. Een search specialist zal niet roepen dat komend jaar search een onbelangrijke rol gaat spelen.  @Kirth Gersen: Ik trek graag de vergelijking met Second Life, dat toentertijd duidelijk was gebaseerd op een hype en cijfermatig in geen enkele manier kon worden onderbouwd. Social is in dat opzicht een ander verhaal. Het ligt namelijk in het verlengde van de manier waar op techniek communicatie in de loop der jaren heeft verandert. Kijk alleen al hoe bijvoorbeeld de internetpenetratie in Nederland in de afgelopen jaren is gestegen van 42% (2002) naar 85% (2009). Mensen communiceren meer en meer online, een openstelling en inspeling van merken op dat gebied is daar een logische stap op.

Martijn

Wordt sociaal PowerPoints doorworstelen ook een trend? Ben oprecht verbaasd dat 2 van de 3 bureaus hun sitebezoeker vermoeien met erg op henzelf en weinig op de klant gerichte 'preso'. Dat social media mainstream wordt in 2010 geloof ik overigens zeker.

Jurrie

"Second Live" ?

Errol van Engelen

Degenen die nog twijfelen of social media zinvol is voor hun bedrijf, hebben wellicht hulp aan de slideshow op: http://mashable.com/2009/08/03/what-is-social-media/  Have a nice weekend, Errol van Engelen http://www.linkedin.com/in/interimbdm

Katja Maas

Ik lees hierboven alleen over de grote al aanwezig zijnde bedrijven. Ik denk dat juist voor starters social media erg handig/belangrijk (hoe je het wilt noemen) is om in te zetten voor in eerste instantie naamsbekendheid. Hoe denken jullie daarover?

Alex van Leeuwen - Buzzcapture

Social media is al mainstream, alleen zal het belang en de inzet van social media verder toenemen. Behalve monitoring, webcare andere online reputatiemanagement-activiteiten lijkt me dat in 2010 een kanaal als Twitter ingezet gaat worden als saleskanaal (a la Dell)

Jan Bruin

@Katja: Het klopt dat juist starters en MKB-ers op vrij eenvoudige wijze veel winst kunnen behalen op het gebied van naamsbekendheid en klantenbinding. Het is echter voor grote bedrijven haast een must om zich ook op de social media te richten, puur omdat er al zo ontzettend veel over ze gepraat wordt dat het "onfatsoenlijk" zou zijn om hier niet aan mee te doen. Zo is een klacht over Merk X op een forum of facebook profiel een stuk vervelender voor Merk X dan een klacht per telefoon. Leuk stukje overigens, hoewel ik het wel wat gemakkelijk om 3 social media "experts" (ik bedoel dit niet vervelend maar laten we eerlijk zijn het veld is te jong om al van echte experts te spreken) zich hierover uit te laten zonder enige vorm van statistische onderbouwing.

fanny

Ik merk zelf ook al steeds meer dat social media strategisch wordt ingezet. Ik had laatst bv een vraag over het gebruik van textexpander (geniaal progje waarmee je kan typen zonder te typen) op twitter gezet. En binnen 10 minuten had ik een reactie terug van textexpander zelf. "Ehm we kunnen geen nederlands maar google translate het goed heeft dan is je antwoord hier te vinden". Te gek toch? Ik weet dat o.a. BekenT hier slim op inspeelt met een soort uitgebreide widget versie van twitter lists. Het heet http://www.tweetzz.nl Je kan dan bv als bedrijf, al je twitterende medewerkers toevoegen en vervolgens die "list" op je eigen website zetten. Ook andere mensen kunnen in 1 keer die lijst volgen of op hun website plaatsen, enz. Erg leuk om mee te spelen en goed voor een integrale internetstrategie, als je het mij vraagt :-) 

Jehan

Ik ben het niet eens met de stelling aangezien het incorrect Nederlands is. “Social media WORDEN mainstream.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond