Deel dit artikel
-

2019: De muiterij van XS4ALL

Het conflict tussen KPN en XS4ALL over de toekomstige strategie is zo hoog opgelopen dat de Ondernemingskamer in Amsterdam knopen moet doorhakken. Die zal mogelijk nog voor de kerst besluiten of de beslissing om de provider op te laten gaan in KPN nietig moet worden verklaard.

De directie van KPN moet met gemengde gevoelens hebben teruggeblikt op een woelig jaar. In juni werd het bedrijf getroffen door een enorme telefoonstoring. Het alarmnummer was ruim drie uur lang uit de lucht. Ook het nummer voor niet-spoedeisende gevallen, 0900-8844, deed het niet. Velen vroegen zich af of KPN nog wel de juiste partij was voor de exploitatie van deze vitale diensten.

Kort daarna kondigde CEO Maximo Ibarra – de timing was erg ongelukkig, gaf hij zelf toe – zijn vertrek aan. De in april 2018 aangetreden Colombiaanse Italiaan was nog maar ruim een jaar in dienst. Ibarra voerde ‘familieredenen’ aan voor zijn vertrek: naar verluidt konden zijn vrouw en dochter niet aarden in Nederland, maar al gauw werd duidelijk dat Ibarra een nieuwe baan aangeboden had gekregen bij Sky Italia.

Met trots presenteerde het bedrijf vervolgens Dominique Leroy, de voormalige topvrouw van het Belgische telecombedrijf Proximus, als zijn opvolger. Maar toen er een justitieel onderzoek werd ingesteld naar mogelijke voorkennis bij de verkoop van Proximus aandelen (tijdens haar gesprekken met KPN), viel de droom-CEO af. KPN benoemde veteraan Joost Farwerck als zijn nieuwe topman. En die kreeg al meteen met de erfenis van Ibarra te maken.

In januari maakte Ibarra bekend dat het telecombedrijf zich op het KPN-hoofdmerk wilde gaan concentreren. Het betekende het einde van budgetmerk Telfort en provider XS4All. Het personeel van XS4ALL werd volkomen verrast door de plannen.

De gevolgen van het besluit werden al meteen duidelijk in de daaropvolgende kwartaalcijfers. Telfort klanten haakten voortijdig af, kennelijk bang dat KPN de lage tarieven niet zou handhaven.

In augustus werd het gezicht van de Telfort reclames, de ex-miljonair Hans, in nieuwe campagnes opgevoerd om de onrust weg te nemen. ‘Ook nu Telfort KPN wordt, blijven er genoeg slimme deals te vinden.’ Vooralsnog zonder veel resultaat. Telfort gebruikers vertrokken naar andere aanbieders, met name T-Mobile.

De KPN directie had niet kunnen vermoeden dat de onrust rond XS4ALL nog negatiever zou uitpakken. De gedachte achter het opheffen was niet geheel onlogisch: er zat nauwelijks nog groei in het klantenbestand van de zelfstandig opererende KPN dochter. KPN dacht dat de klanten van XS4ALL wel wilden overstappen naar een vergelijkbare premiumdienst onder de vlag van KPN, maar de telecomreus onderschatte de unieke bedrijfscultuur en identiteit van het merk.

Kort nadat KPN zijn plannen had geopenbaard werd al een actiegroep opgericht en hadden 50.000 mensen een petitie getekend. Aangezien het ging om een campagne van oud-medewerkers en mensen van het eerste uur (de internetprovider is 25 jaar geleden voortgekomen uit de hackersorganisatie Hack-Tic) moet dat niet veel indruk op KPN hebben gemaakt. Die hield dan ook voet bij stuk.

Bij XS4ALL zelf bleef het aanvankelijk stil, totdat de ondernemingsraad zelf met een verklaring kwam waaruit bleek dat het oorlog was tussen het personeel en de eigen (door KPN gestationeerde) directie. ‘Wij hebben gerede twijfel dat een eventueel integratietraject goed zal verlopen wanneer mensen onvrijwillig moeten overstappen,’ zo klonk het in juni.

De or stapte naar de rechter. Ook werd een beroep gedaan op het enquêterecht waarmee de or een onderzoek naar de besluitvorming van KPN af wilde dwingen. KPN zou zich schuldig maken aan ‘wanbeleid en waardevernietiging’. Het telecombedrijf ontkende in alle toonaarden.

De ondernemingsraad van XS4ALL ziet verkoop van het bedrijf als een reële optie. En er is een stok achter de deur die de KPN directie moeilijk kan negeren: Begin november startte actiegroep XS4ALL Moet Blijven een crowdfundingactie voor een nieuwe internetprovider: Freedom Internet. Binnen een dag haalde de groep het streefbedrag van 1,25 miljoen euro binnen en op de tweede dag werd de grens van 2,5 miljoen euro gepasseerd.

De afloop laat zich raden: als KPN zijn plannen blijft doorzetten, lopen mogelijke alle medewerkers en klanten over naar de nieuwe provider. KPN blijft dan met de rokende puinhopen achter.

Topman Farwerck, die zelf voorstander was van het opheffen van XS4ALL, heeft al laten weten dat hij met de ondernemingsraad alsnog rond de tafel wil. Het is echter de vraag of het vertrouwen na de muiterij nog hersteld kan worden.

Emerce blikt de komende twee weken terug op het jaar 2019

 

Deel dit bericht

21 Reacties

Wouter Gerretsen

Een dingend advies aan de or van xs4all: zet alsjeblieft door met FREEDOM, van KPN is niets, maar dan ook helemaal niets positiefs te verwachten. Zij zijn duidelijk niet bereid of bij machte hun walgelijke en arrogante monopolistische houding te veranderen.

Mari

En mijn dringend advies is , blijf weg bij Freedom, maar blijf gewoon XS4all.
We weten nu wat we hebben bij xs4all, bij de nieuwe provider moet je maar weer afwachten !!!
Houden zoals het is, iedereen gelukkig

Gerhard

Vanuit de historie heb ik zulke slechte ervaringen met KPN.
Slechte service, slechte telefonische bereikbaarheid.
Ik wil nooit meer naar KPN terug en zal overstappen naar een ander, misschien Freedom als xs4all echt zou worden opgeslokt.
Xs4all was in vergelijking met KPN een verademing.

Frank

Ik heb xs4all na ca. 20 jaar opgezegd. Dit zou ik sowieso doen als xs4all zou ophouden te bestaan. Reden nu is dat ik bij het gamen een sneller internet (meer bandbreedte) nodig heb. Mocht xs4all blijven bestaan in huidige vorm, of doorstart als (zelfstandig) bedrijf en de internetsnelheid gaat omhoog (glas in mijn wijk) …. dan kom ik weer gezellig terug.

Ww

Mijn advies. XS4ALL is al naar de knoppen geholpen door KPN, niets positiefs meer van te verwachten.bwat je nu hebt aan zekerheden gaat smelten als sneeuw voor de zon.
Freedom levert nog geen verbindingen, gaat echter XS4ALL worden met vrijheid overall verbindingen in te kopen, KPN, Ziggo, cif etc. Etc.. XS4ALL plus zeg maar.

Hielke

De OR weert zich kranig! Hou vol

Hennie

XS4ALL is nog steeds de beste! Als KPN denkt hun de nek te moeten omdraaien, dan zou Freedom zomaar het beste alternatief te kunnen worden…..

Johan

Het gaat mij vooral om de uitgangspunten van XS4ALL en om haar geweldige service-afdeling. Ik hoop dat dit voortgezet gaat blijven. KPN is zeker niet slecht maar log en bureaucratisch. Dat zet zich voort in service en kwaliteit. Als alles goed gaat… niks aan de hand, maar als het van de service moet gaan komen dan is er een duidelijk negatief verschil met XS4ALL. Hou vol OR. Mijn steun hebben jullie.

Sander

Vele jaren (gedwongen) kpn internet gehad, telkens als je wat anders wilde (eigen server, eigen mail) was de kpn ergens wel in staat een barriere op te werpen die middels slinkse trukjes omzeilt moesten worden. Een modem war je zelf niets aan mag instellen, bsmtp mail die onmogelijk binnen te krijgen is… xs4all (en andere dan de kpn waren) een echte verademing.
Maar de arrogantie van de kpn kent geen grenzen.. we hebben steaks helemaal geen vrije markt meer, meerdere kleinere providers zijn al opgeslokt door de kpn, straks is er alleen nog de keuze glas of coax, kpn of ziggo… goed gedaan hoor.

Jan Appel

KPN heeft het helemaal verspeeld. Ze willen af van wat ze noemen “Het gele gezeik”.

Niemand in de KPN top ziet het verschil tussen KPN en XS4ALL. Ze zijn hele produkt lijnen vergeten, zo doet XS4ALL co-locating (een zeer goede dienst) en daar hadden ze voor de hostile take over niet over nagedacht. Slecht management noem ik dat. Ze hebben niet eens met XS4ALL gepraat. Gewoon het MT ontslagen en er een nieuw MT neergezet met Jorg Kramer (een KPN opruimer). Het ging gewoon om een simpele gedachte, XS4ALL levert niks speciaals, niks wat wij niet kunnen. We zetten de klanten over en ontslaan alle XS4ALL mensen, schrappen alle XS4ALL kosten en dan hebben we geld bespaard. Dit hoewel XS4ALL meer winst per klant maakt, met veel minder personeel meer doet, en gewoon de beste is, als KPN dit ook kan, waarom deden ze dat dan niet eerst. Natuurlijk werd dit verpakt in wollige taal.

KPN gebruikt Huawei apparatuur voor 5G, ze zijn hier zo mee getrouwd dat ze er nooit meer vanaf kunnen. Apparatuur met miljoenen regels programmeer code en miljarden transistoren die niet te controleren zijn. De apparatuur heeft zelf wireless zenders, dus de chinezen kunnen al hun data makkelijk uit dit landelijk dekkend netwerk halen, vanaf overal en met grote 5G snelheid.

Er zit ook nog wat anders achter. Het KPN klanten bestand en service systeem (BSS) hebben ze voor heel weinig laten maken in, je raad het al, China, door ZTE en deze beheren het ook. De prijs wordt vast op een andere manier betaald, net als met facebook etc. ZTE is een bedrijf wat net als Huawei gezien wordt als de chinese lange arm.
Alle XS4ALL klantgegevens gaan dus bij migratie over naar Chinese handen.

Nu is XS4ALL nog China “vrij”, geen chinese modems zoals KPN heeft, een eigen gemaakt BSS systeem. Toen ik nog in het gebouw bij XS4ALL werkte werkten er vaak honderden Chinezen op het kantoor van KPN, op touristen Visa (6 dagen per week, lange dagen), aardige lui hoor. Ik was altijd wel jaloers op het lekkere chinese eten wat ze kregen. Toch wel een zorgwekkende ontwikkeling, zo een belangrijk bedrijf wat helemaal in technische handen is van China. XS4ALL medewerkers willen de gegevens van hun klanten hier tegen beschermen.

KPN helpt met hun Chinese BSS systeem China ook om hun burgers via WeChat te bespioneren. https://overons.kpn/nl/nieuws/2018/chinese-toeristen-ontdekken-europa-via-innovatief-wechat-mini-programma

En over je concentreren op het KPN merk, KPN heeft nog zo veel andere merken. Solcon, Ortel, Argeweb, Cam IT, Startready, NL DC, Simyo.

Ik zou maar zo snel mogelijk vluchten naar Freedom.nl als ik XS4ALL klant was. Als de werknemers gaan wegrennen is de enige optie voor KPN nog om je maar gelijk een aanbod te doen op het huidige chinese kpn produkt, wat ze zoiezo al van plan zijn. Wat die ondernemers kamer ook gaat beslissen. Volgens Jorg Kramer duurt het hoogstens langer.

P.spruit

Laat XS4ALL blijven wat het nu is.feze week nieuw modem gehad en door een zeer geduldige jongeman via de telefoon geinstaleerd. Heeft een half uur geduurd ,maar geen probleem mijnheer werdt er gezegd. Dat is bij iedere andere provider wel anders. Daar zegt een studend dat je de instalatie voorschriften goed moet lezen en dan hangen ze op.DAAROM XS4ALL BLIJF BESTAAN JULLIE ZIJN SUPER.

R.M

Het is weer uitverkoop in Nederland,
Ik noem stork, klm, phillips en de hoogovens als voorbeeld.wij verkwanselen ons land.

Peter

Heb regelmatig zakelijk met de KPN te maken. Het is verschrikkelijk. Bereikbaarheid dramatisch. Afspraken nakomen zeldzaam. Afstemming tussen afdelingen is er niet. Systemen sluiten niet aan op elkaar. Administratie dramatisch. Laat ze afblijven van mijn provider. Zal voor mij zeker een reden zijn om over te stappen.

Martin

Ik heb honderden klanten overgezet van KPN naar XS4ALL omdat deze mensen doodziek waren van KPN.
Duizenden Euro’s per jaar teveel betaald aan KPN omdat hun belkosten waren “afgekocht” in een “belvrij-abonnement”.
Toen deze mensen deze oplichterspraktijk wilden stoppen, schaamde KPN zich nergens voor:”u moet de resterende maanden à € 150 toch nog aftikken”.

Ik had, standaard, 3G modules in de auto liggen, als mijn klanten gingen verhuizen. Nooit was er een werkende telefoonlijn.
Een winkelier verhuisde 20 meter in een winkelcentrum: TWEE weken geen internet!! Op tijd aangevraagd. Allemaal smoesjes, tickets, escalatiemanagers en meer gelul. Schaamteloos een juwelier zonder telecom en alarmlijn laten zitten.
Deze mensen hebben mij al gevraagd de boel meteen weer bij KPN weg te halen als XS4ALL opgeslokt wordt.
KPN zou door xs4all moeten worden overgenomen/opgeheven.

Frank

Pas op met Freedom Internet. Het is GEEN opvolger van XS4All. Ze hebben bijvoorbeeld geen eigen servers, geen eigen verbindingen (of van de moeder KPN) e.d., maar moeten alles inkopen, huren en resellen van derden. Zodoende kunnen ze nooit de service bieden die XS4All wel kan/kon. Simpelweg omdat ze geen eigenaar zijn van de infrastructuur
Freedom Internet is simpelweg een nieuwe provider die over de rug van XS4All werft en doet alsof ze de nieuwe XS4All zijn.

Martin

Ben al een weggelopen bij KPN en ga dat wéér doen. Er is niets maar dan ook niets goeds te verwachten van KPN. Heb jn het verleden veel te veel betaald voor de service die ze (niet) bieden.

Sjoukt Kopenga

Blijf alsjeblieft xs4all. In naam en waar wij met zijn allen voor staan. Vrij internet, zelf beslissen hoe je modem ingesteld wordt. Geen dichtgetimmerde modems. Ern hoog dienstverlening en betrouwbaarheid in het vaandel!!! 25 jaar een betrouwbare partner gehad met xs4all. Zij doen wat zijbeloven en meer!!! KPN WEG!!!

MarcoM

Ik heb KPN voor ‘thuis’ een tijdje geleden al vaarwel gezegd. De hele organisatie woord steeds kanslozer, service is op een superlaag niveau beland en de linker hand weet niet wat de rechter hand doet.
Het is voor KPN al onmogelijk om het email adres voor je ‘mobiel’ facturen om te zetten, nadat je het KPN-thuis emailadres niet meer hebt. Vergane Hollandse glorie.

Ik had al meteen spijt toen ik weg ging bij XS4ALL, het liep vrijwel meteen verkeerd bij deze ‘grote moeder’ die niet snapt dat klanten waar willen voor hun geld. Niet werkende verbindingen, snelheden die ver onder de maat waren, etc etc.

Ik zit nog een paar maandjes vast aan onze huidige provider (Caiway), wat óók al zo’n drama met storing-na-storing is.
In Maart proberen over te stappen naar Freedom, als ze tegen die tijd glasvezel kunnen leveren dan ben ik meteen ‘om’.

Familie Thielens - Prive

Beste: Freedom Directie

ik weet nog goed dat ik met een 286 ibm computer en inbelfax modum van xs4all ging internetten,en dat is 26 jaar geleden. !!!!!
Ik kan dit verhaal zo lang mogelijk maken als dat ik wil maar dat ga ik niet doen,maar ik doe het wel Kort maar Krachtig.

26 jaar geleden was er GEEN kpn die de baas was maar xs4all zelf.!!!!!
Dus Freedom.nl moet GEEN zaken doen met KPN.

Anders moet je de naam Freedom.nl niet gebruiken,want er is dan geen Vrijheid !!!!!

TOP

28 t/m 30 december 2019, was er landelijk een grote internetstoring aanwezig – ahum – behalve bij XS4ALL, 3 maal raden hoe dat komt, namelijk middels hun dubbele uitvoering van dubbele netwerk wat geen enkel internetbedrijf in Nederland heeft kennelijk.

Als bij het ene netwerk een storing is kan er binnen luttele seconden overgeschakeld worden en visa-versa.

Hopelijk gaat Freedom ook zo werken, gezien de vele ex-XS4ALL medewerkers die er inmiddels werken – toppie – houden zo.

Zou ook mooi zijn als alle leden van XS4ALL & klanten KPN over zou stappen naar XS4ALL, kunnen we KPN juist overnemen, immers het is een puur Nederlands bedrijf terwijl KPN door hun Huawei apparatuur allang in feite Chinees geworden is.

Wanneer wordt Rottie nu eens wakker in zijn torentje in Dorpie Den Haag?

Peter van Heerebeek

Freedom MOET zaken doen met KPN, gewoon omdat KPN eigenaar is van het overgrote deel van het Nederlandse ondergrondse communicatienetwerk. Tot 1998 was KPN bij wet monopolist, daarna kwam er concurrentie maar KPN heeft intussen veel van de daarna door derden aangelegde fiber-netwerken weer opgekocht en maakt het anderen lastig nieuwe netwerken aan te leggen gewoon door te beloven dat ze dat tzt zelf gaan doen maar tzt kan erg lang duren. Bij wet moeten de KPN netwerken opengesteld worden voor andere service aanbieders en is het aan Freedom een goede prijs te onderhandelen.
Ik vertrouw erop dat Freedom de systeem bovenlaag zeker zo robuust zal uitvoeren als nu bij XS4ALL is gedaan maar voor de huisaansluitingen geldt de service van KPN en die zal bij problemen zijn eigen klanten duidelijk voorrang geven in service snelheid, iets waar Freedom weinig aan zal kunnen doen. Dat laatste zal dan weer negatieve impact krijgen op internet met KPN als lachende derde…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond