Deel dit artikel
-

2021: de hype rond de metaverse

Het was het techwoord en tegelijkertijd de hype van het jaar: de metaverse. Hartje zomer maakte Facebook bekend dat het platform in de toekomst een metaverse moest worden, een collectief gedeelde virtuele ruimte, zoals Neal Stephenson die voor zich zag in zijn sciencefictionroman Snow Crash uit 1992. Tegen The Verge vertelde topman Mark Zuckerberg dat mensen niet in kleine lichtgevende rechthoeken moeten leven, waarmee hij smartphones bedoelde. ‘Dat is niet echt hoe mensen zijn gemaakt om te communiceren’.

Veel ervan leek geïnspireerd door frustraties die Zuckerberg ervoer tijden online werkvergaderingen, ‘waarbij ik het soms moeilijk vind om me te herinneren in welke vergadering iemand iets zei omdat ze in je gedachten allemaal samenvloeien. De interacties die we in de toekomst hebben zullen een stuk rijker zijn, ze zullen echt aanvoelen.’

Bij online vergaderingen kijken we naar een raster van gezichten op een scherm. Maar je collega’s op werk zouden eigenlijk als een hologram op je bank moeten zitten, waarbij het voelt alsof we op dezelfde plek zijn, zelfs als we honderden kilometers uit elkaar zijn. Je moet volgens Zuckerberg in 3D als het ware in een concert kunnen springen. En zo’n concert ook echt beleven.

De topman was zo overtuigd van zijn visie dat het moederbedrijf van Facebook afgelopen maanden werd herdoopt tot Meta.

Zuckerberg gaf toe dat de huidige VR-headsets ‘een beetje onhandig’ waren en verbeterd moeten worden. Sterker nog: de realisatie van de metaverse zou best nog eens vijftien jaar kunnen duren.

Als eerste stap heeft Meta na ruim twee jaar testen een nieuw platform voor virtual reality (VR) geopend. Gebruikers in de VS en Canada kunnenHorizon Worlds gebruiken om virtueel samen te komen en games te spelen in VR.

De metaverse is niet alleen Facebook. Ineens is alles dat voorheen AR of VR heette, of immersive tech, onderdeel van het metaversum. Amazon en de Chinese techgigant Tencent zouden ook hun eigen metaverse willen opzetten. Ook online gameplatform Roblox heeft ambitieuze plannen met 3D-ervaringen waar gebruikers samenkomen om te leren, werken, spelen en zelfs te winkelen.

Nike nam een dezer dagen het metaverse modebedrijf RTFKT over. RTFKT maakt gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van gaming engines, NFT’s (non fungible tokens), blockchain en augmented reality om unieke virtuele producten en ervaringen te creëren.

Veilinghuis Sothebys gokt op een meeslepende bestemming voor verzamelaars van digitale kunst, die een gecureerde selectie van NFT’s aanbiedt.

Microsoft wil met het onlangs aangekondigde Mesh eveneens een concrete stap zetten. Vanaf volgend jaar moet het mogelijk zijn om als een virtuele avatar in een vergadering aanwezig te zijn, bijvoorbeeld via het bestaande collaboratieplatform Teams.

Toch is er ook veel twijfel over de metaverse. Al was het maar omdat een eerdere poging Second Life jammerlijk mislukte. Ook daar sprongen heel veel bedrijven op, maar gaandeweg werd duidelijk dat de consument weinig behoefte had om bijvoorbeeld onze bankzaken te bespreken met een avatar of een biertje te tappen in een virtueel café.

De metaverse bestaat nu alleen in rudimentaire vorm. Er is aanzienlijk meer nodig om overtuigende avatars met realistische kleding, haar- en huidtinten te maken. De techniek is er domweg niet klaar voor. We zijn nog heel ver verwijderd van het holodeck uit Star Trek: The Next Generation, een afgesloten ruimte waarin mensen, voorwerpen en omgevingen worden gesimuleerd met een combinatie van hologrammen, zwakke trekstralen en krachtvelden.

Dat gamebedrijven als Epic Games zich op deze markt storten is allerminst verrassend: het spel Fortnite fungeert steeds vaker als platform voor virtuele evenementen. Ariane Grande en Travis Scott traden bijvoorbeeld al virtueel eens op, terwijl miljoenen mensen toekeken als virtuele personages. Maar dat is entertainment, waarbij je je een aantal uren onderdompelt in een virtuele ervaring. In die zin piek de hype waarschijnlijk veel te vroeg.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erwin Vroom

Ach, als er een marketingsausje van ‘Artificial Intelligence’ overheen gaat, dan zorgen de investeerders er wel voor dat ze nog 15 jaar kunnen aanklooien. Waar blijft nou toch die zelfrijdende auto?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond