Deel dit artikel
-

24-uurs autokanaal Sanoma van start gegaan

Het eerder al door Sanoma aangekondigde Wheelztv is officieel van start gegaan. Met Wheelztv hoopt Sanoma te leren hoe dynamische content op internet werkt. Geld hoeft er niet direct mee verdiend te worden. Het nieuwe initiatief van de uitgever wordt ingegeven door het feit dat het onderscheid tussen tv en internet onder invloed van convergerende media steeds verder vervaagt.

Volgens uitgever Eric Ariëns van Sanoma Men’s Magazines is Sanoma voorlopig niet van plan om van Wheelztv een volledig digitaal tv-kanaal te maken. “We concentreren ons voorlopig op internet. Investeren in een echt digitaal tv-kanaal is op dit moment wat ons betreft gezien de hoge kosten niet te rechtvaardigen. We zien digitale tv en internet dan ook als twee aparte stromen. We zijn nu aan het omschakelen van klassieke content naar meer dynamische content. Laat ons eerst even aan dat idee wennen en daar van leren.”

Dat Sanoma bijvoorbeeld geen beelden van Formule 1-wedstrijden op Wheelztv kan gaan uitzenden, ervaart Ariëns niet direct als een gemis. “We hebben zelf genoeg content in huis. Het uitzenden van Formule1-wedstrijdbeelden is natuurlijk kansloos. Die rechten liggen bij Ecclestone en die zullen we niet zo snel in handen krijgen. Aan de andere kant is het wel zo dat je veel om de Formule 1 heen kunt doen. Door informatie over de circuits te geven, de coureurs te interviewen en door experts aan het woord te laten.”

Op Wheelztv kunnen met video-on-demand (voorlopig gratis) oude beelden worden opgevraagd. Daarnaast zal er van een aantal evenementen jaarlijks live verslag worden gedaan (met behulp van live streams). Hoofdcategorieën van het nieuwe kanaal zijn DTM Races, Formule 3, Crashes, autonieuws & tests. Op korte termijn worden daar meer motoren aan toegevoegd, een domein waar SMM in print met Moto73 en Motor aanwezig is.

Wheelztv is onlangs voorzichtig van start gegaan. Beelden van onder anderen de LG Amsterdam Rallye en live streams van Monaco aan de Maas (Het Formule 1-evenement door de straten van Rotterdam) doorstonden volgens de uitgever de test. Wheelztv bereikte in de testfase ruim 30.000 kijkers die zonder actieve promotie hun weg naar het kanaal wisten te vinden. De komende periode zal aan Wheelztv zowel in print als online behoorlijk wat aandacht worden besteed. Dat zal onder meer gebeuren in AutoWeek, autoglossy GTO, en op autoweek.nl.

De content op Wheelztv wordt geproduceerd in samenwerking met Cross Media Ventures. Voor Wheelztv is een geheel eigen huisstijl ontwikkeld. Het initiatief wordt gecoördineerd vanuit de afdeling nieuwe media van Sanoma Men´s Magazines, die vorig jaar is opgericht ten behoeve van de SMM-internetambities.

Omdat Sanoma nog ervaring aan het opdoen is met het uitzenden van beelden via internet blijven ze voorlopig gratis. “Voor ons is het een leercurve op dit moment. In een later stadium zullen we wel met een verdienmodel komen. Binnen dat model zijn een aantal dingen denkbaar. Je kan denken aan deels of volledig betaalde content. Verder zou je kunnen denken aan abonnementsvormen of aan betalen per item. Verder wordt er binnen Sanoma natuurlijk ook gedacht aan sponsoring en aan het vooraf uitzenden van reclame.”

Op termijn denkt SMM er ook over om hockeywedstrijden of zeilwedstrijden die anders niet live op tv zouden worden uitgezonden, wel streaming uit te gaan zenden via internet. Dat zou bijvoorbeeld onder het Sportweek-label kunnen. “Maar eerst gaan we kijken hoe dit bevalt,” besluit Ariëns.

Deel dit bericht

5 Reacties

max

Sanoma is goed bezich hiermee!!! ga zo door

Joost van Vliet

Het was natuurlijk te verwachten, binnenkort komt de Volkskrant ook met een Internet-video editie. Ben wel benieuwd of met de komst van dit soort online videokanalen de prijs van uitzendrechten niet zullen gaan stijgen. Goed voor de sport, maar als kijker is sport straks nergens meer vrij toegankelijk. Wheelz dit weekend eens bekijken als ze live-uitzending hebben.

Rik

Nog interessanter: AVRO lanceerde deze week twee themakanalen voor DTV, IPTV en Video ondemand. Zie http://www.dierennatuurtv.nl/ en http://www.museumtv.nl/

Joost van Vliet

@Rik: Leuke thema-kanalen inderdaad, weer een uitbreiding op het geroemde uitzendinggemist.nl Fantastische sites gemaakt met ons belastinggeld, dus daar mag je wel wat voor terugkrijgen.

Rik

@Joost: de AVRO kanalen zijn betaald door de AVRO leden, niet met 'ons' belastinggeld. Is dus veel eerlijker!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond