Deel dit artikel
-

“2,5 miljoen Nederlanders kopen online”

Het aantal Nederlanders dat online is en iets heeft gekocht via internet is sterk gestegen, constateert Pro Active in de Internet Monitor. Er zijn nu 5,7 miljoen internetters in Nederland, daarvan heeft 2,5 miljoen iets online gekocht, aldus het onderzoeksbureau. Dat is een aanzienlijk hoger aantal dan de 1 miljoen online kopers uit recent onderzoek van Blauw New Media.

De cijfers zijn gebaseerd op onderzoek in de maand september 2000 en gelden voor de bevolking van 15 jaar en ouder. Voor de Online Internet Monitor zijn in 22 landen enquêtes gehouden, in totaal zijn 400 duizend mensen ondervraagd via internet en deden 20 duizend mee aan een telefonisch onderzoek.

De groei van internetgebruik en e-commerce is sterk, concludeert Pro Active. In 1998 was 1,9 miljoen van de bevolking online (15 procent), twee jaar later is dat gestegen tot 5,7 miljoen ( 45 procent). Het aantal kopers online steeg in die periode van 350 duizend naar 2,5 miljoen (19 procent van de bevolking).

Volgens de Online Shopping Monitor van onderzoeksbureau Blauw New Media zijn er momenteel 1 miljoen online shoppers in Nederland. Het aantal Nederlanders dat online is wordt door het bureau ook lager ingeschat dan bij Pro Active, hoewel de meest recente cijfers van Blauw dateren van juli 2000. Aan de andere kant geeft Nielsen NetRatings een hoger aantal Nederlanders online, op de site van Nua wordt een getal genoemd van 6,8 miljoen internetters in september 2000.

Behalve dat Nederlanders, volgens Pro Active, in steeds grotere getale online kopen doen ze dit ook steeds vaker. Volgens het onderzoeksbureau hebben 500 duizend Nederlanders de afgelopen twee weken iets online gekocht. Dat is een groei van 0,7 procent in 1998 naar 3,7 procent in 2000. Het zijn met name jongeren die online kopen, van de groep 25- tot 34-jarigen heeft 30 procent inmiddels iets via internet gekocht. Van de personen boven de 50 jaar koopt nu 7 procent online, aldus Pro Active, twee jaar geleden was dit nog slechts 1 procent.

De sterke opmars van vrouwen online is ook in de cijfers terug te zien, maar het aantal mannen online groeit even sterk. Het verschil blijft dus even groot. Het percentage mannen online steeg van 22 naar 53 procent en het percentage vrouwen van 8 naar 38 procent. Online kopen doet 24 procent van de mannen en 15 procent van de vrouwen.

De digitale tweedeling wordt minder, concludeert Pro Active. Bij de laagste inkomensgroepen is nu 23 procent online en koopt 6 procent iets via internet, dat was twee jaar geleden respectievelijk 9 en 2 procent. Van de hogere inkomensgroepen koopt 35 procent online.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond