Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2013

Vandaag is de achtste editie van de Emerce 100 verschenen. In deze speciale jaarlijkse uitgave staat hoe beslissers op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten rond e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.
Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction) verrijkt met andere relevante marktdata.
Het imago-onderzoek is gedaan op een 7-punts schaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven. De uitslag van het imago-onderzoek is gerapporteerd in honderdsten en wordt als volgt afgerond naar sterren: uitkomsten onder ,25 zijn afgerond naar beneden. Uitkomsten vanaf ,25 tot ,74 zijn afgerond op een halve ster. En uitkomsten vanaf ,75 zijn afgerond op een hele ster naar boven. (Zie hier de verantwoording vanuit Motivaction en Emerce.)
Mocht u zichzelf overigens niet terugvinden in een van de lijsten, bedenk dan dat dit allereerst geen algeheel waardeoordeel over uw bedrijf(prestaties) is; er is nu eenmaal een minimale respons per bedrijf – en dus bekendheid – nodig voor opname in de lijst. U moet zich uiteraard wel zorgen maken indien het oordeel van de lezers over uw bedrijf te laag is geweest om in de lijst te worden opgenomen.
De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts honderd bedrijven. Dit jaar staat de teller op 266 vermeldingen, verdeeld over 32 toplijsten binnen vier segmenten:
CMS Software | ||
CMS commercial | STERREN | |
EPIServer | 5 | |
Sitecore | 5 | |
Alterian | 4,5 | |
Hippo | 4,5 | |
IBM Lotus | 4,5 | |
Microsoft SharePoint | 4,5 | |
Net Tool Box | 4,5 | |
GX Software | 4 | |
Smartsite | 4 | |
CMS open source | STERREN | |
Drupal | 5 | |
Umbraco | 5 | |
WordPress | 5 | |
Joomla | 4,5 | |
TYPO3 | 4,5 | |
ICT Dienstverlening & Consultancy | STERREN | |
Cisco | 5 | |
Microsoft | 5 | |
Oracle | 5 | |
Atos | 4,5 | |
Avaya | 4,5 | |
BT | 4,5 | |
Capgemini | 4,5 | |
Compuware | 4,5 | |
HP | 4,5 | |
IBM | 4,5 | |
Imtech | 4,5 | |
Logica | 4,5 | |
McAfee | 4,5 | |
Packard Bell | 4,5 | |
Sogeti | 4,5 | |
Unisys | 4,5 | |
UNIT4 | 4,5 | |
Accenture | 4 | |
Centric | 4 | |
KPN Corporate Market | 4 | |
Ordina | 4 | |
PinkRoccade | 4 | |
Internetsecurity | STERREN | |
Kahuna Network Solutions | 5 | |
SafeNet | 5 | |
Symantec | 5 | |
BWise | 4,5 | |
Check Point | 4,5 | |
Kaspersky Lab | 4,5 | |
McAfee | 4,5 | |
RSA Security | 4,5 | |
Trend Micro | 4,5 | |
Verity | 4,5 | |
ISP & Hosting | ||
Datacenter | STERREN | |
Terremark | 5 | |
Divers | STERREN | |
InterNLnet | 4,5 | |
SURFnet | 4,5 | |
Hosting | STERREN | |
TransIP | 5,5 | |
IS Online | 5 | |
Rackspace | 5 | |
ASP4all | 4,5 | |
LeaseWeb | 4,5 | |
WideXS | 4,5 | |
Yourhosting | 4,5 | |
Argeweb | 4 | |
Hostnet | 4 | |
KPN | 4 | |
ISP | STERREN | |
XS4ALL | 5 | |
EuroNet Internet | 4,5 | |
Tele2 | 4 | |
Easynet | 4 |
INTERNETBUREAUS | ||
Fullservice groot | STERREN | |
Mirabeau | 5 | |
Tam Tam | 5 | |
Virtual Affairs | 5 | |
eFocus | 4,5 | |
ISM eCompany | 4,5 | |
LBi | 4,5 | |
Macaw | 4,5 | |
UNIT4 Internet Solutions | 4,5 | |
Middelgroot | STERREN | |
Fabrique | 5 | |
Freshheads | 5 | |
Info.nl | 5 | |
Kega | 5 | |
Rhinofly | 5 | |
Colours | 4,5 | |
De Nieuwe Zaak | 4,5 | |
Eperium | 4,5 | |
Evident Interactive | 4,5 | |
Mangrove | 4,5 | |
Netvlies | 4,5 | |
Strawberries | 4,5 | |
the people’s valley | 4,5 | |
theFactor.e | 4,5 | |
iPROFS | 4 | |
Klein | STERREN | |
about:blank | 5 | |
Redkiwi | 4,5 | |
WebArchitects | 4,5 | |
Zicht online | 4,5 | |
Online campagne | STERREN | |
Energize | 5,5 | |
Lemz | 5 | |
Media Republic | 5 | |
MediaMonks | 5 | |
Oberon Interactive | 5 | |
Qi | 5 | |
Woedend! | 5 | |
!ACHTUNG | 4,5 | |
Bone | 4,5 | |
Beemway | 4,5 | |
Boondoggle | 4,5 | |
Clockwork | 4,5 | |
Icemedia | 4,5 | |
IJsfontein | 4,5 | |
isobar | 4,5 | |
LaComunidad | 4,5 | |
Lukkien | 4,5 | |
NR6 | 4,5 | |
Online Marketing Group | 4,5 | |
Tribal DDB Amsterdam | 4,5 | |
Tribal Internet Marketing | 4,5 | |
Yourzine | 4,5 | |
Specialisten | STERREN | |
Valsplat | 5,5 | |
72dpi | 5 | |
Entopic | 5 | |
Concept7 | 4,5 | |
e-Office | 4,5 | |
Affiliate & Leads | STERREN | |
affilinet | 5 | |
Daisycon | 5 | |
Yonego | 5 | |
zanox-M4N | 5 | |
Affiliate4You | 4,5 | |
DQ&A Media Group | 4,5 | |
Online Marketing Group | 4,5 | |
Tradedoubler | 4,5 | |
Tradetracker | 4,5 | |
AdLantic Online Advertising | 4 | |
Ligatus | 4 | |
E-mailmarketing | ||
E-mailbroker & dataleverancier | STERREN | |
Online Marketing Group | 5 | |
Cendris | 4,5 | |
E2Ma | 4 | |
mailpepper | 4 | |
E-mailmarketingbureau | STERREN | |
2organize | 5 | |
Veritate | 5 | |
Yourzine | 5 | |
Add to Favorites | 4,5 | |
Ematters | 4,5 | |
RapidSugar | 4,5 | |
Silverpop | 4 | |
E-mailserviceprovider | STERREN | |
Blinker | 5 | |
Copernica | 5 | |
Tripolis Solutions | 5 | |
webpower | 5 | |
E-Village | 4,5 | |
Experian CheetahMail | 4,5 | |
Measuremail | 4,5 | |
Selligent | 4,5 | |
Emailvision | 4 | |
Mediabureaus | STERREN | |
Aegis Media | 5 | |
digilogue | 5 | |
ZIGT | 5 | |
BPN | 4,5 | |
Carat | 4,5 | |
GroupM | 4,5 | |
Initiative | 4,5 | |
Kobalt Media | 4,5 | |
MindShare | 4,5 | |
OMD | 4,5 | |
Stroom Mediacommunicatie | 4,5 | |
SVBmedia Group | 4,5 | |
UM | 4,5 | |
Blue Mango Interactive | 4 | |
ZenithOptimedia | 4 | |
Media-Exploitanten | STERREN | |
TMG | 5 | |
WebAds | 5 | |
ANWB | 4,5 | |
eBay/Marktplaats | 4,5 | |
Monsterboard.nl | 4,5 | |
NRC Media | 4,5 | |
538 | 4,5 | |
Sanoma Media | 4,5 | |
Semilo | 4,5 | |
VNU Media | 4,5 | |
Hyves | 4 | |
NationaleVacaturebank | 4 | |
de Persgroep Nederland | 4 | |
Reed Business | 4 | |
RTL Nederland | 4 | |
Mobile Marketing & Dienstverlening | STERREN | |
mobtzu | 5 | |
Mobypicture | 5 | |
Sharewire | 5 | |
The Mobile Company | 5 | |
IceMobile | 4,5 | |
Service2Media | 4,5 | |
mobillion | 4 | |
Search marketingbureaus | STERREN | |
Internet Advantage | 5,5 | |
Searchresult | 5,5 | |
iProspects | 5 | |
Oogst | 5 | |
OrangeValley | 5 | |
StormMC | 5 | |
Netsociety | 4,5 | |
S&D Interactive Media | 4,5 | |
Traffic Builders | 4,5 | |
Traffic4u | 4,5 | |
Tribal Internet Marketing | 4,5 | |
Onetomarket | 4 | |
Maxlead | 4 | |
Site Statistics & Optimalisatie | ||
Bureau | STERREN | |
Adversitement | 4,5 | |
MeMo2 | 4,5 | |
Netmarketing | 4,5 | |
Netprofiler | 4,5 | |
Netsociety | 4,5 | |
Online Dialogue | 4,5 | |
OrangeValley | 4,5 | |
Traffic4u | 4,5 | |
Clickvalue | 4 | |
Conversion Company | 4 | |
Software | STERREN | |
Google Analytics | 5,5 | |
comScore | 5 | |
Omniture (Adobe) | 4,5 | |
SPSS | 4,5 | |
Webtrends | 4,5 | |
OneStat International | 4 | |
Marketing & Business Consultancy | ||
Accountants | STERREN | |
PwC | 5 | |
Deloitte | 4,5 | |
Ernst & Young | 4,5 | |
KPMG | 4,5 | |
Business consultants | STERREN | |
McKinsey | 5 | |
Berenschot | 4,5 | |
Boer & Croon | 4,5 | |
The Boston Consulting Group (BCG) | 4,5 | |
Eiffel | 4,5 | |
Business consulting | STERREN | |
Accenture | 4,5 | |
Logica | 4,5 | |
E-commerce consultants | STERREN | |
Jungle Minds | 5 | |
Marketing consultants | STERREN | |
VODW | 5 | |
Paul Postma Marketing Consultancy | 4,5 | |
Opleidingen & Trainingen | STERREN | |
LECTRIC Groep | 5,5 | |
Nyenrode Business Universiteit | 5,5 | |
Beeckestijn Business School | 5 | |
Boertien Groep | 5 | |
Eduvision | 5 | |
GITP | 5 | |
NIMA | 5 | |
Rotterdam School of Management Erasmus University | 5 | |
Schouten & Nelissen | 5 | |
SRM | 5 | |
Hogeschool Utrecht | 4,5 | |
Lemniscaat | 4,5 | |
LOI | 4,5 | |
NCI | 4,5 | |
NCOI Opleidingsgroep | 4,5 | |
TiasNimbas Business School | 4,5 | |
Payment Systemen | STERREN | |
Adyen | 5,5 | |
Buckaroo Payment systemen Services | 5 | |
Docdata Payments | 5 | |
iDEAL | 5 | |
MultiSafepay | 5 | |
Ogone | 5 | |
PayPal | 5 | |
AfterPay | 4,5 | |
Bibit Global Payment Services | 4,5 | |
Telecom | STERREN | |
Siemens | 5 | |
Skype | 5 | |
Vodafone | 5 | |
Alcatel Lucent | 4,5 | |
AT&T | 4,5 | |
BT | 4,5 | |
Hi | 4,5 | |
KPN | 4,5 | |
Nokia | 4,5 | |
Telfort | 4,5 | |
Ziggo | 4,5 | |
BEN | 4 | |
Tele2 | 4 | |
T-Mobile | 4 | |
UPC | 4 | |
Verizon | 4 | |
Verzenden & Fulfilment | STERREN | |
DHL | 5 | |
Docdata | 5 | |
PostNL | 5 | |
Kiala | 4,5 | |
Netwerk VSP | 4,5 | |
Sandd | 4,5 | |
Selektvracht | 4,5 | |
TNT Express | 4,5 | |
UPS Nederland | 4,5 | |
Parcel International | 4 |
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
37 Reacties
Richard Otto
Ik zie dat steeds N=12 erbij staan. Lijkt me wat weinig voor een publicatie. Op zich een heel mooie lijst, maar een wat groter publiek aanraken en om hun mening te vragen was sterker geweest.
Leon Manet
Logica doet het redelijk goed in Business Consultancy – 4,5 ster, evenals Accenture. Benieuws hoe dit -in 2013 verdwenen- merk het straks doet onder de nieuwe vlag: CGI
Marc
Ik kan me niet voorstellen dat die ‘N=12’ klopt, want dat zou natuurlijk nergens op slaan. Dat moet een typefout zijn. Misschien even corrigeren Emerce?
Lola
Volgens mij is deze lijst een kwestie van de beste connectie met Emerce en het hoogste bod.
Richard Otto
Lijkt me niet al te moeilijk om wat meer mensen te ondervragen. Het verschil tussen 4,5 en 5 sterren is al minimaal, maar door zo’n klein aantal nog meer. Er worden in ieder geval weer veel bureaus blij gemaakt met sterren. Bureaus die er niet in staan kunnen met die N=12 hun schouders ophalen, dus niemand boos en wel enkele blij.. ;D
van Deurzen
De minimale score is een 4 (max 5,5) dus de spread is wel heel minimaal… er zijn vast wel bureaus die wat minder scoren dan dat… Dus eigenlijk staren we allemaal naar een loos lijstje
Jammie
Een ieder die zo’n onderzoek durft te presenteren zet zichzelf wel volledig voor paal. N=15 als hoogste aantal respondenten. Whoahahahaha………Jongens dit gaat toch HE-LE-MAAL nergens over….HE-LE-MAAL nergens!!!!
analist
Als Motivaction zich hiervoor leent en die n = 15 is waar, dan is dit ECHT OM TE JANKEN! (excuses voor de Caps Lock, maar dat is soms nodig).
Het geeft wel meteen mooi aan hoeveel waarde u kunt hechten aan Emerce en Motivation publicaties.
Richard Otto
@analist,
Motivaction en Emerce zijn beiden gerenomeerde partijen. Daar zal dit lijstje niet heel veel af doen. Het is alleen zonde dat het aantal respondenten zo laag is. Aan de andere kant heb je er ook niet veel aan om out of the blue aan iedereen te vragen welke bureaus het beste zijn. Dan wint het bureau dat de meeste ‘stem op mij”-reclame maakt…
Marga
De N is echt te laag om met een gefundeerde lijst te komen. Denk dat veel van de ondervraagden de meeste bedrijven niet eens kenden. Het lijkt toch meer op een fout van de N.
Marga
Quot:Mocht u zichzelf overigens niet terugvinden in een van de lijsten, bedenk dan dat dit allereerst geen algeheel waardeoordeel over uw bedrijf(prestaties) is; er is nu eenmaal een minimale respons per bedrijf – en dus bekendheid – nodig voor opname in de lijst. U moet zich uiteraard wel zorgen maken indien het oordeel van de lezers over uw bedrijf te laag is geweest om in de lijst te worden opgenomen.
Krijg je dan bericht als bedrijf dat het oordeel te laag was? Ik begijp nu overigen nog minder van die N.
analist
@Richard Otto: dat klopt, en daarom is het extra zonde, het geeft namelijk het niveau van de branche aan.
Motivaction zou hier eigenlijk niet aan moeten meewerken, maar ik begrijp dat het ook daar crisis is. Met een dermate lage n had ik net zo goed mijn kleine neefje kunnen vragen om een lijst op te stellen.
analist
Maar misschien moeten we Motivaction of Emerce eerst nog de kans geven deze n te corrigeren. Wellicht is het inderdaad een typefoutje, zou lullig zijn. Dus motivaction of emerce: help us out!
andy
toen ik zag dat TYP03 eigenlijk werd gewaardeerd met meer dan 1 wist ik dat deze lijst echt geen waarde ofwel had.
bente
@Motivaction: graag tekst en uitleg?
bente
en toen stond het artikel ook niet meer op de homepage?
Gijs Vroom
@all,
Onze excuses! De N rechtsboven bij de categorieën klopte inderdaad niet. De cijfers die te zien waren komen van een vermelding van een minimale N-score in de betreffende categorie. Het is geenzins de N waarop het oordeel over de bedrijven gebaseerd is! Het is heel verwarrend en we hebben het nu weggehaald in de tekst. Excuses voor deze flater, fout van ons.
Het onderzoek kent in totaal 1303 respondenten. Men moet aangeven a) of men het bedrijf alleen van naam kent, of b) of men ook zaken gedaan heeft met het bedrijf.
@Loia
Het is geen lijst met ‘de beste connectie met Emerce’. Het onderzoek wordt uitgezet op een database van circa 100.000 ontvangers. De longlist van bedrijven waaruit men kan kiezen bevat alle bekende bedrijven in Nederland. Respons heeft niets met een connectie met de redactie of sales van Emerce te maken.
@Richard
Bedrijven met een lagere score komen niet in de lijst voor, omdat deze niet gepubliceerd worden. Evenals bedrijven met een te lage N (en dus een relatief lagere naamsbekendheid). Het gaat hier om een toplijst.
@van Deurzen
Het lijstje zegt iets over bedrijven die in elk geval bij een grotere groep een goed imago hebben. Dat is in onze ogen geen ‘loos’ lijstje.
@Analist, Marga, Richard,
In de eerste alinea rechtgezet hoop ik.
@Bente
Artikelen lopen door in de nieuwslijst onder de 4 nieuwsartikelen bovenaan. We hebben niet getweaked aan het de volgorde hiervan!
Justin Meyer
Deze lijst zegt niets over de kwaliteit die deze partijen leveren… Ik heb ervaring met een aantal, en een 5 of 4,5 zou ik ze zeker niet geven!
Ee
Ik heb ook ervaring met partijen die ik geen 5 sterren zou geven maar eerder drijven op glorie van weleer.
Gijs Vroom
@Justin, @Ee
Een persoonlijke ervaring kan natuurlijk afwijken. Het gaat hier om een breed gemeten imago van partijen. En een goed imago kan soms lang meegaan. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat indien er vaker slecht werk wordt geleverd, de markt dit niet oppikt en uiteindelijk een partij lager zal beoordelen?
Richard Otto
Hi Gijs,
Je hebt het over ‘breed gemeten imago’. 1.303 respondenten is inderdaad een aardig aantal. Kun je ook aangeven hoe groot het aantal respondenten per categorie is?
Gijs Vroom
@Richard
Als volgt:
Affiliate en leads: 218
CMS: 613
Emailmarketing: 101
ICT dienstverlening: 830
Internetbureaus: 839
Internetsecurity: 326
ISP & hosting: 543
Consultancy: 727
Mediabureaus: 301
Mediaexploitanten: 101
Mobile dienstverlening: 79
Payment systemen: 209
Opleiding & training: 571
Search marketingbureaus: 409
Sitestatistics & optimalisatie: 270
Telecom: 692
Verzending en fullfilment: 231
Het gaat hier om de respons op de genoemde bedrijven. De werkelijke respons per categorie is hoger, maar de bedrijven met een te lage N vallen af. Deze zijn in de aantallen hierboven niet meegenomen.
Verder is het vermelden waard dat het onderzoek in drie ‘waves’ gedaan is. Respondenten hebben meerdere bedrijven beoordeeld. 1.303 is het totale netto aantal respondenten. Het aantal beoordelingen is dus hoger.
Joris Goossens
Mooie lijst dit; Volgens mij stond hier jaren lang Testnet op nummer 1 bij affiliate en leads. Iemand een idee wat daarmee gebeurd is?
Wouter
@Joris, die zijn toch failliet? http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/testnet-nu-definitief-failliet/
Jurjen
TransIP nummer 1? Zeker op basis van prijs, ze blijven ontzettend duur en slecht bereikbaar bij spoed.
Richard Otto
@Gijs,
Dank voor het verduidelijken
Gijs Vroom
@Joris
De link die je lijkt te leggen – dat een bedrijf met een goede positie in de Emerce 100 ook financieel goed in elkaar zit en dat dus het faillisement van Testnet het bewijs is dat de uitkomsten van het onderzoek niet deugen – is denk ik niet correct. Het gaat hier om een imago-onderzoek, geen financiële doorlichting. Ook bedrijven met een goed imago kunnen failliet gaan. SNS is een goed recent voorbeeld.
Antony John Rouw
Geweldig uitgangspunt als je een nieuw design wil voor je website.
Erwin Moojen
@Joris, Testnet is bezig een doorstart te maken.
http://fruzzel.com/nl/fruzzelmedia-announces-take-over-assets-testnet-netherlands/
Sweet Living Shop
Erg mooie lijst!
Kim Peragine
Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar cijfers over de online marketing branche in Nederland. Gaat voornamelijk om de omvang per regio. Bij CBS e.d. kan ik niks vinden. Iemand een tip?
Nathalie
Ik zie ‘about:blank’ op de eerste plaats bij de kleine full-service internetbureaus. Welk bureau hoort er op deze plaats te staan?
Nathalie
Of is dat gewoon about:concepts trouwens?
Nathalie
Oh, wat stom van me. Ik zie nu pas dat about:blank ook gewoon losstaand van about:concepts een internetbureau is. Geweldige naam!
Taco
Google Analytics met 5,5 ster? Dat kan ik me wel voorstellen. Waarom staat Sisow trouwens niet bij de payment providers? Verdient van mij wel een plaatsje.
M. Smulders
Is de emerce 100: 2014 ook al beschikbaar ? Weet iemand dat?
Henk
@M.Smolders: Ja, in gedrukte vorm.
Zie http://www.emerce.nl/magazine/emerce-100-beste-bedrijven-ebusiness-2014