30 miljoen euro verlies voor Takeaway, maar omzet stijgt snel

Het beursgenoteerde Nederlandse bedrijf Takeaway verwerkte vorig jaar in zijn vijf belangrijkste markten 49,3 miljoen bestellingen, 46 procent meer dan een jaar geleden. Dat leverde een omzet op van 111,6 miljoen euro, vergeleken met 76,7 miljoen in 2015. Onder de streep is er een verlies van 30,9 miljoen.

CEO Jitse Groen noemt 2016 een ‘opwindend jaar’, waarin een substantiële groei voor de maaltijdbezorger werd gerealiseerd. De groep heeft 28.787 aangesloten restaurants en bijna 8,9 miljoen vaste klanten (6,7 miljoen een jaar eerder).

De EBITDA voor Nederland (waar Takeaway bekend is als Thuisbezorgd) was met 34,7 miljoen euro gelijk aan vorig jaar. De omzet in Nederland bedroeg 55,2 miljoen euro. België is net als Nederland winstgevend. Opstartkosten in Duitsland hebben de resultaten voor de totale groep wel onder druk gezet: het bruto bedrijfsresultaat was 18,3 miljoen negatief. Het nettoverlies was zelfs 58 procent hoger dan een jaar geleden.

Het bedrijf verwacht dit jaar 25 procent meer orders nu Takeaway.com in Duitsland duidelijk het marktleiderschap naar zich toe heeft getrokken. Vorig jaar is Takeaway gestopt met zijn Britse activiteiten. Dat moet een besparing opleveren van 1 miljoen euro per jaar.

Takeaway debuteerde in september op de Amsterdamse beurs. De koers van het aandeel sloot op de eerste dag dag 6,5 procent hoger op 24,50 euro. Inmiddels is dat opgelopen naar 34 euro.

3 Reacties

Flinke eters die 9.000 vaste klanten; zelfs al zijn ze maar voor de helft van de 49 miljoen bestellingen verantwoordelijk dan nog bestellen ze per persoon zo’n 2.700 maaltijden … Ergens zit een foutje.

Dank, aangepast en infographic toegevoegd

Het verlies op zo’n omzet is zorgwekkend. Gaat moeilijk worden dat snel te verbeteren. Daarnaast is het klimaat competitief en zal er nog veel meer in marketing geïnvesteerd moeten worden.

Ik ben benieuwd en wacht met spanning af

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug