300 banen weg bij bol.com, ook volgend jaar geen groei

Ook Ahold dochter bol.com ontkomt niet aan bezuinigingen. De komende drie jaar wil het platform 225 miljoen euro besparen, en als onderdeel daarvan schrapt het bedrijf driehonderd banen, ongeveer 10 procent van het personeelsbestand. Het is de eerste bezuinigingsronde die bol.com in jaren moet doorvoeren.
Bol.com-topvrouw Margaret Versteden kondigde de bezuinigingsronde donderdag aan in een personeelsbijeenkomst, waarvan een opname in handen is van het FD. Zij legde uit dat de groei bij de webwinkel is stilgevallen.
De omzet van Bol.com daalde in de eerste zes maanden van het jaar. In augustus blies Ahold Delhaize de beursgang van de webwinkel af, omdat de marktomstandigheden verslechterd waren.
Ondanks een forse omzetstijging verwacht Versteden geen groei meer, ook volgend jaar niet.
Het bedrijf verlengt de contracten van honderd mensen niet. De afgelopen maanden zijn openstaande vacatures niet meer ingevuld en is externe inhuur verminderd.
De divisie die advertentieruimte op de website en app verkoopt aan leveranciers en externe verkopers blijft buiten schot en de afdeling die logistieke diensten aan externe verkopers levert ook.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Maarten de Ridder
Ik blijf het ongelooflijk vinden hoe sommige bedrijven te werk gaan. Jarenlang wordt alleen maar groei gerapporteerd. Nog in 2021 maakte Bol.com ruim 160 miljoen winst. En dan nog geen jaar laten wordt alweer 10% van het personeel ontslagen vanwege tegenvallers. Hire fast, fire faster. Dat is kennelijk het credo.
Geldt ook voor Messagebird, Sendcloud, Otrium en veel andere ‘hippe’ startups die alleen maar positief nieuws over zichzelf verspreiden. Maar stiekem is het een bende. Het hangt aan elkaar van goedkoop geleend geld en maakt gewoonweg nooit winst. Sterker nog, winst maken lijkt niet eens een doelstelling.
Wellicht kan er eens wat kritischer worden doorgevraagd in reactie op persberichten en interviews. De oprichters van dit soort bedrijven bouwen luchtkastelen en gaan slecht om met personeel. Dat mag best wat kritischer worden benaderd.
Elma Groots
Dit soort berichten geven altijd alleen maar het beeld van wat de uiteindelijke impact is en niet hoe personeel dit te horen krijgt of hoe ermee omgegaan wordt. Ik weet zeker dat ze het best mogelijke doen in deze bizarre tijden. Het is zo makkelijk om zo kritisch te zijn op dergelijke grote bedrijven en er, helaas, een kortzichtige comment op te geven. Mijns inziens vallen deze maatregelen reuze mee en zijn ze er netjes mee om gegaan en mag je alleen maar trots en blij zijn als je zo’n werkgever hebt.
Natsja Sjamulo
Toch wel opvallend dat nergens in het stuk iets wordt gezegd over de concurrentie die Bol.com heeft van Amazon. Amazon doet in Nederland al een omzet van € 1 miljard (bron: Twinkle top 100, 2022). Alle groei die Bol had kunnen hebben, wordt gekannibaliseerd door Amazon.
Huub
@Elma, uit je reactie lijkt het er bijna op dat je bij bol.com werkt.
Als dit niet het geval is, waar baseer jij jouw commentaar dan op?
Patrick
Tja, dit viel te verwachten. Bij economische tegenslag gooi je als eerste personeel eruit. De meeste hebben geen vast contract dus is het makkelijk geld besparen.
Bol kan hierna beter zijn model tegen het licht houden en nagaan waar zij beter de kosten op kunnen besparen. Grootste kostenpost zal ongetwijfeld de verzendkosten zijn. En dan met name ook de retourkosten. Mensen kopen en retourneren bij de fleet. Daar wordt veel misbruik van gemaakt.
Harold
Patrick, jij slaat de spijker op de kop! De gratis retouren / verzendkosten voor klant, doen bedrijven de das om en laten een groot deel van de winst letterlijk verdampen…
Wij hebben ca. 800 advertenties op Bol staan en doorgaans ca. 2400 op Marktplaats. De retourgevoelige producten hebben wij niet op Bol geplaatst en dan nog liggen de retouren via Bol 18 keer hoger dan via Marktplaats. Werkelijk absurd! In de 7 jaar dat wij in de online business zitten is het nog nooit voorgekomen dat een klant via Marktplaats 3 of 4 kleurtjes van hetzelfde product besteld, thuis bekijkt en vervolgens het overgrote deel weer retourneert. Via Bol is dat maar heel “normaal”. Wanneer retourneren geld kost, dan wordt productinformatie wél gelezen en worden wél de benodigde / juiste producten besteld.
In mijn optiek zou er dan ook vanuit overheidswege een eind gemaakt moeten worden aan die “gratis” verzendkosten. Alleen maar win-win. Minder verkeer / files. Betere marges voor ondernemers. Prettiger werken. En niet te vergeten: minder co2.
Fijne dag allemaal!