Deel dit artikel
-

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal, maar kwaliteit leads valt tegen

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel managers.

Ondanks de hooggespannen verkoopverwachtingen rondom het zakelijke platform, vindt 48 procent van de respondenten de kwaliteit van de leads ondermaats.

Opvallend genoeg is LinkedIn nu nog niet het meest waardevol. Zo noemt slechts zestig procent LinkedIn op dit moment het meest waardevolle platform. Het eigen netwerk (78 procent) en referenties (68 procent) scoren fors hoger.

Naast de kwaliteit van de leads is maar liefst driekwart van de commerciële professionals ontevreden over het aantal leads dat binnenkomt via LinkedIn. Dit komt mede doordat 64 procent van hen het genereren van voldoende afspraken uit hun eigen online netwerk als de grootste uitdaging beoordeelt. Zowel op organisatie- (53 procent) als op persoonlijk niveau (57 procent) lukt het de respondenten niet om een succesvolle salesaanpak voor LinkedIn te implementeren.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

3 Reacties

floris ten kate - orange dolphins

Het is niet zo vreemd dat de kwaliteit van de leads bij velen tegenvalt. Mijn ervaring is dat ”sales” te weinig aandacht besteedt aan het formuleren van een eigen persoonlijke online identiteit (LinkedInprofiel en waarde toevoegen aan het bestaande en nieuw te ontwikkelen netwerk). Men heeft het geduld niet met als gevolg dat men het ”erbij” doet. Laat iedereen nu eerst eens naar z’n Social Selling Index kijken; niet zaligmakend maar een mooie tool om na te gaan waar het aan schort. Als je een echt veelzeggend profiel hebt en de SSI- teller op 90 of meer staat kan je pas echt na verloop van tijd verwachtingen gaan krijgen van stijgende salesresultaten. Tenminste als de kwaliteit van je content ook relevant is voor specifieke target groups. Maar wie van de deelnemers aan het onderzoek gaat daar zo mee om?

Erik van der Veen - Erik Van Der Veen Internet Marketing

Ik draai vrij veel campagnes op LinkedIn en de kwaliteit clicks/leads valt vaak enorm tegen.

hanneke andringa - zorgeloos ondernemen

Leadstrategie op LinkedIn zonder een goede profilering, zonder ‘geven’, zonder vertrouwen opwekken, is net zoiets als koude acquisitie. De cijfers verbazen mij niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond