Deel dit artikel
-

iDEAL en iDIN sterk in opmars in coronajaar 2020

Het gebruik van de digitale betaalmethode iDEAL en identificatiedienst iDIN is in 2020 sterk toegenomen, mede als gevolg van de strenge corona lockdowns. Dat blijkt uit het jaarverslag van merk- en producteigenaar Currence.

Het aantal betalingen en de omzet met iDEAL in de e-commerce (bij webwinkels) zijn in 2020 met ruim 30 procent gestegen. In april 2021 waren het aantal betalingen (+30%) en de omzet (+60%) in de e-commerce nog steeds zeer hoog in vergelijking met vorig jaar april, toen Nederland al midden in de eerste lockdown zat.

De iDEAL QR-code lijkt in 2020 definitief doorgebroken. Op collectebussen, op facturen, in de horeca, op scholen of bij lokale buurthuizen, een QR-code is overal inzetbaar. Werden eind 2019 nog zo’n 100.000 iDEAL-betalingen per maand via een QR-code opgestart, in december 2020 waren dat er al meer dan 750.000. Die leidden tot bijna 500.000 daadwerkelijke iDEAL-betalingen.

Komend jaar staan er veel vernieuwingen voor iDEAL op stapel, meldt Currence, en wel in het kader van iDEAL 2.0. Acceptanten (webwinkels) en betaaldienstverleners kunnen straks veel makkelijker op iDEAL aansluiten. Aanvullende diensten met een toegevoegde waarde kunnen sneller worden ontwikkeld, niet alleen door Currence zelf maar ook door betaaldienstverleners. In de toekomst kun je bijvoorbeeld met iDEAL Snel bestellen de juiste bezorggegevens automatisch doorgeven bij een online bestelling die je met iDEAL betaalt, als je daar zelf toestemming voor geeft.

In 2020 is de online identificatie- en inlogmethode iDIN met 7,5 miljoen transacties evenveel gebruikt als in de vier voorafgaande jaren vanaf de invoering in 2016. iDIN wordt niet alleen gebruikt om veilig in te loggen, iemands leeftijd online te controleren en iemand betrouwbaar digitaal te identificeren, maar ook bij het rechtsgeldig digitaal ondertekenen van documenten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond