Deel dit artikel
-

’36 procent modeverkoop via internet in 2022′

De online verkoop van kleding en sieraden groeit komende vier jaar internationaal met een derde. Tegen 2022 is 36 procent van de handel via internet afkomstig. Kunstmatige intelligentie en marktplaatsen spelen een grote rol in die toekomst, aldus Forrester.

Met de jaarwisseling in zicht publiceert de onderzoeker voor verschillende branches en sectoren voorspellingen voor korte en middellange termijn. Omdat de modemarkt een voorloper is, is het eenvoudig om huidige stabiele trends door te trekken naar de toekomst.

Dit jaar winkelt bijvoorbeeld 58 procent van de consumenten uit een panel van 32 landen via internet. De helft van hen koopt dan ook kleding, schoenen en verfraaiing. Zoeken en kopen is makkelijk en het standaard aanbod zo breed dat nu 27 procent van de omzet uit de modemarkt online gaat. Voor retailsector in het algemeen is dat zo’n vijftien procent.

De fashiomarkt groeit komende vier jaar naar verwachting met een derde tot 36 procent:

Marktplaatsen, bedrijven als Amazon, Zalando en bol.com, spelen belangrijke rol in de toekomst van de modehandel. “Shoppers brengen hier steeds meer tijd door om geplande aankopen te onderzoeken. Zo geven ze de retailer zicht op hun overwegingen en aankoopbeslissingen. Dit soort data in combinatie met machinelearning en kunstmatige intelligentie helpt ondernemers om beter design en aanbevelingen te doen.”

Slim gebruik van data kan winkels zelfs helpen om nieuwe kleding te ontwerpen op basis van klantvraag. Moda Rapido en Here&now van het Indiase Myntra, onderdeel van Flipkart, exploiteren via deze route tientallen modemerken. Computers genereren automatisch nieuwe kleding en leggen dat in de schappen. Dit deel van het assortiment heeft de hoogste doorloopsnelheden en beste winstmarges.

Foto: Emerce (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond