433 koopt AI-start-up JOGO

Online voetbalcommunity 433 heeft een AI-bedrijf overgenomen om zijn social platform om te bouwen tot een datagedreven voetbalclub.
De overname van JOGO is een strategische stap vooruit in het bijna tienjarig bestaan van het internationaal populair 433. Het is vooral onder jongeren en voetbalfans bekend van de opmerkelijke voetbalclips, maar ook beelden die topspelers en -clubs met het platform zelf delen.
Hoeveel geld met de overname, die al plaatsvond in november 2021, gemoeid is houdt directeur Juul Manders voor zichzelf.
433 zelf heeft op Instagram 49 miljoen volgers en op TikTok tien miljoen. Het mediabedrijf heeft een maandelijks uniek bereik van 300 miljoen voetbalfans.
In de volgende levensfase van 433 wil het zich nog meer in de levens van voetbalfans nestelen. In plaats van vermaak te bieden, wil het zijn publiek daadwerkelijk sportief activeren.
JOGO’s technologie laat spelers zichzelf en vrienden via de telefoon bekijken en analyseren om speltechniek te verbeteren. Naast beeldherkenning biedt het ook trackers die beweging en snelheid vastleggen. De achterliggende software combineert deze data voor persoonlijke analytics.
Eind deze maand zet 433 de eerste zichtbare stap op zijn nieuwe weg en lanceert een eigen app in het VK. Die biedt sportnieuws, live statistieken, AI en onderhoudende games, korte video’s en podcasts. De app wordt een middel om bezoekersverkeer naar een kanaal te trekken dat Manders zelf onder controle heeft.
Update 17-05-2022 14:51: Voor investeerder Dutch Sport Tech Fund betekent de verkoop van het AI-bedrijf een exit, want het investeerde acht maanden geleden in de start-up. Het is wel een exit in de vorm van aandelen 433. De nieuwe naam van Jogo wordt 433 Pro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond