Deel dit artikel
-

Consumentenbond gooit Budget Energie uit energievergelijker

De Consumentenbond haalt Budget Energie uit zijn Energievergelijker omdat het bedrijf de regels rondom salderen negeert. Budget Energie verrekent de opbrengst van zonnepanelen van klanten maandelijks met hun stroomverbruik in plaats van per jaar. Dat kost consumenten veel geld.

Consumenten kunnen de stroom die zij met zonnepanelen opwekken, salderen. Dat houdt in dat zij de stroom die ze in een jaar opwekken, wegstrepen tegen de stroom die zij (later) afnemen van hun energieleverancier.

Budget Energie saldeert bij klanten met een variabel contract per maand. Daardoor kunnen die hun verbruik in de donkere wintermaanden, waarin ze zelf weinig stroom opwekken, niet verrekenen met een eerder opgewekt overschot aan stroom in de zonnige maanden. Terwijl dat juist de crux van de salderingsregeling is.

Ook energieleverancier Vrijopnaam saldeert maandelijks. De Consumentenbond heeft beide energiebedrijven aangeschreven en de ACM geïnformeerd.

Deel dit bericht

29 Reacties

Evert

Zeer terecht dat deze energieleveranciers uit de energievergelijker worden gegooid!

danny vera

ze zouden niet alleen uit de vergelijker gehaald moeten worden, ik vind dit een vorm van oplichting en de afspraak ligt op jaarlijks verrekenen.Dus een rechtzaak aan de broek lijkt mij een prima idee.

Arjan

Helemaal mee eens Danny. Wij hebben (nog) een leveringsovereenkomst met Budget Energie en in die overeenkomst staat niet eenduidig hoe het salderen verrekend wordt, behalve dat het volgens de wet gebeurd. Nu lees ik via het nieuws dat Budget Energie dit maandelijks doet en dat kost ons en alle andere variabele contract-houders bij Budget Energie honderden euro’s op jaarbasis (misschien wel >€1.000,-). Ik voel me opgelicht en ben woedend!

Henk

gewoon geen” slimme “meter nemen dan kunnen ze dit niet

Richard

Je kunt bij de netbeheerder het op afstand uitlezen van de slimme meter laten stopzetten. Hierdoor kan budget energie de meterstanden niet meer uitlezen. Het gevolg is dat je de meterstanden met de hand moet doorgeven, en dat kun je dan gewoon jaarlijks doen lijkt mij. Hoe dit werkt met een tarief de maandelijks varieert weet ik niet.

André

Nee Henk, dat werkt niet. Als je geen slimme meter hebt, verdelen ze het jaarverbruik op basis van graaddagen (zeg maar op basis van een gemiddelde verdeling) naar maanden en gaan ze daarmee alsnog maandsalderen.

Bert teheux

rechtsbijstand al ingeschakeld. twee aangetekende brieven gestuurd. geen enkele reactie van budgetenergie. acm al tweemaal hierover geïnformeerd. van hun steeds het standaard antwoord zelf regelen met energieleverancier of anders rechtsbijstand inschakelen. ik vermeld toch in mijn email aan jullie dat wij dit al hebben gedaan!!!. ook vermeld acm steeds in hun antwoord dat zij een personeels tekort hebben. lekker makkelijk zeg!.

Wietse Wierstra

wij hadden een 3 jarig contract bij NLE ,maar aangezien budget energie die heeft overgenomen moeten zij zich aan de regels houden die daar in het contract staan
Anders spannen we een rechtzaak aan tegen budget energie

B Keller

ik zit ook bij budget maar hebben een vaste tarief en geen variabel tarief daar zit het verschil in
maar met een variabel tarief wordt er maandelijks gesaldeerd wat in mijn ogen zeer eerlijk is
klein voorbeeld
het hele jaar staat het tarief hoog alleen als er gesaldeerd moet worden staat het tarief laag dan wordt er gesaldeerd op het lage tarief dan wordt je tekort gedaan
maar als dit per maand gebeurt is dat eerlijker want of het de prijs hoog is of laag je krijgt de prijs die dan berekend wordt
die prijs gaat ook mee omhoog of naar beneden

kijk zelf maar naar je rekening

H van Riessen

Ik had een 1 jarig contract bij NLE , dat is in variabel omgezet per juli , nu zit ik dus ook nu bij Budget energie,, ik heb al meerdere aangeschreven over het maandelijks salderen maar krijg geen reactie terug!
Ik zou daar wel weg willen maar dat kan niet zonder fikse boete.
Wat moet je nu, je laten uitknijpen door Budget energie of overstappen met fikse boete?
Ik weet het niet meer als leek!

W.J.

ik heb het bij de geschillencommissie neer gelegd, daar vraagt budget maximaal uitstel om te reageren.
verder moeten ze dan per maand een afrekening sturen dat doen ze ook niet ze sturen alleen indicatie van de gebruikte energie.
de minister en de 2e kamer moeten nu gewoon opschieten men een amendement op d’r energiewet?

Arine

Na een betalingsregeling voor 1 maand toch afgesloten
Heel slecht

Leon

Ik heb 45 zonnepanelen die in de zomer veel opbrengen en in de winter niet wat er dan per maand overblijft (+/-1000Kwh) krijg je een schijntje voor en dat noemt R Keller eerlijk?

Frank

Salderen inderdaad discussie punt tot aan de rechter. Echter, kijk ook maar eens naar het vooraf gegeven tarief en het overzicht gebruikskosten dat daarna volgt. Daar zit groot verschil in bij variabele tarieven. bijvoorbeeld; uw variabele tarieven voor 1 t/m 31 oktober € 2.65 (afgerond) voor gas. op de afrekening betaal je € 2.94

Roel

Dat uit de vergelijker zetten heeft geen enkel zin. Budget Energie weet donders goed waar ze mee bezig zijn en ze kennen de markt (n.l. dat je bij overstappen nog hogere prijzen krijgt). In een andere markt piepten ze anders
Het zegt genoeg over een bedrijf als ze als enige blijven propageren dat het juist is terwijl de regering en grote instanties als VEH en consumentenbond zeggen dat het fout is.

BE wil dat alle zonnepaneel eigenaren lekker ophoepelen en alleen de Budget thuis met TV en internet overblijven. BE zit niet te wachten op salderende klanten. Dit wordt weliswaar vanaf 2025 afgebouwd, maar wie is BE om dit nu al in gang te zetten.

Als de ACM niets kan doen dan zijn de klanten aan de goden overgeleverd. Dan kunnen we alleen hopen op Karma en hopen dat alle klanten massaal BE de rug toe keren als de markt verandert

Loredan

Net overstap naar nextenergy van BE, dus er zijn opties 😀.

LP

wij zijn automatisch overgegaan van NLE naar budget energie,maar ons contract loopt tot 11 december van dit jaar. En stappen dan over naar een maatschappij die wel een keer per jaar saldeert. Want dit kan niet wat zij doen.

Bert

wij zijn automatisch overgegaan van NLE naar budget energie,maar ons contract loopt tot 11 december van dit jaar. En stappen dan over naar een maatschappij die wel een keer per jaar saldeert. Want dit kan niet wat zij doen.

JOHN R

Een helder wetgeving van de overheid zou alles oplossen.
Wat Budget Energie betreft, hoe meer publiciteit voor hun praktijken, hoe beter.

Fons

Heb jaarcontract bij BE via Vereniging Eigen Huis.
Alles goed geregeld..

Rita van Bommel

Ook ik werd via NLE zomaar een klant van Budget Energie.
Dit is diefstal en ik word inmiddels helemaal verdrietig van het graaien in onze portemonnee, belasting op belasting, extra kosten voor een zelfgemaakt cadeautje, het graaien uit onze pensioenpot en nu ook deze bedrijven, die de klanten zo benadelen.
Moedeloos word ik ervan……èn misselijk.

John

budget zal het merken zodra alles weer een beetje normaal wordt zullen veel klanten overstappen zo graven ze hun eigen graf.

John

ik heb geen contract mrt budget energie maar zij sturen mij desondanks een ‘eindafrekening’ en dreigen nu met incasso bureau.
mail wordt niet beantwoord. zeer onbehoorlijk allemaal.

Klaas

Leon met 45 zonnepanelen moet vooral niet zeuren. Wat een absurde hoeveelheid. Precies waarom de salderingsregeling niet werkt

Rob

ik zat ook bij budget energie. het voordeel van een variable contract is dat je per maand kan opzeggen. Dus ik ben a weg bij budgetenergie. waarschijnlijk exact wat ze willen, echter heb ik nu weer profijt van de zonnepanelen.

Rowsen

ik zit al jaren bij budget energie., sinds dit jaar in variabel, ik ga overstappen op frank energie. betaal welliswaar eeste maand dubbel maar tarieven zijn veel lager..

Raymond

Dit is intussen al weer een oud bericht. zit zelf bij Budget energie en dit is met terugwerkende kracht vanaf 1 juli aangepast naar jaarlijks salderen dus…

Lo

Wat ik veel zorgwekkender vind is dat erin de kleine lettertjes in de mail van je maandelijkse afrekening staat dat het terug lever bedrag alleen verrekend word als het bedrag hoger is dan de kilo watts die je gebruikt hebt. Dus je moet sws meer terug leveren dan afgenomen hebben want anders geld het niet.

Blehhh

R Jousma

Het valt me op dat de tarieven veel hoger liggen dan het prijsplafond.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond