Deel dit artikel
-

X wil sensatiezucht bestraffen met crowdsourcing

X berichten die worden gecorrigeerd door Community Notes, het fact-checking systeem van het platform, zullen niet meer in aanmerking komen voor reclame-inkomsten. Nauwkeurigheid gaat boven sensatiezucht, aldus eigenaar Elon Musk.

Het gaat om berichten die door commerciële partijen worden aangeboden in het kader van een premiumabonnement. Dat kunnen er niet veel zijn. Een paar maanden terug waren er minder dan 950.000 X Premium-abonnees op 500 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Iedereen kan zich aanmelden om bij te dragen aan Community Notes. Op deze manier kunnen gebruikers foutieve berichten van derden corrigeren. Andere gebruikers kunnen de notities beoordelen. De consensus bepaalt wat bovenaan komt te staan. Met andere woorden: een bericht kan worden weggestemd, maar feitelijk juiste berichten kunnen sneller een groter bereik hebben.

De Community Notes zijn een soort van compensatie voor het ontslag van moderatoren bij X.

Er zouden 100.000 mensen zijn die zich voor Community Notes hebben aangemeld, maar de selectie daarvan is onduidelijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond