Deel dit artikel
-

Adyen verdubbelt omzet in 2015

Het Nederlandse betaalbedrijf Adyen heeft zijn omzet vorig jaar verdubbeld naar 350 miljoen dollar. Aan transacties verwerkte Adyen maar liefst 50 miljard dollar, tegen 25 miljard een jaar eerder.

Dat heeft het bedrijf zeer beslist te danken aan grote internetklanten als Netflix, Dropbox, Spotify, Crocs en Evernote. Ook diverse grote luchtvaartmaatschappijen werden klant, vertelt CEO Pieter van der Does aan Venture Beat. Daaronder Cathay Pacific en easyJet. Ook retailketens zoals Burton, Gant, Etam en CELIO klopten aan bij Adyen.

Het in 2006 opgerichte Adyen vormt een schakel tussen webwinkels enerzijds en en banken, creditcardmaatschappijen en andere kaarthoudende instanties anderzijds. Daarbij wordt ondersteuning geboden voor onder meer Android Pay, Samsung Pay, Apple Pay (in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada) en Bancontact/Mr Cash (België).

De point of sale-functionaliteit van Adyen is sinds kort ook beschikbaar in de Verenigde Staten. Amerikaanse winkels kunnen daarmee mobiele en POS-betalingen accepteren met een oplossing die aan de eisen van het betaalkaartsysteem Europay Mastercard Visa (EMV) voldoet. Australië zal in 2016 de volgende markt zijn.

Het bedrijf heeft vorig jaar nog een grote financiering opgehaald tegen een waardering van 2,3 miljard dollar. Het exacte bedrag is echter nooit bekend gemaakt, maar Adyen is daarmee wel tot de ‘champions league’ van de technologiesector gaan behoren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond