‘Games worden als televisie’
De markt voor online gametournooien explodeert. “Dit wordt een heel interessant jaar”, beloofde de Nederlander Peter Warman van Newzoo, gisteren tijdens een gamingpanel op Mobile World Congress in Barcelona.
Gamen is tegenwoordig niet alleen meer het spelen van online games. Veertig procent van de deelnemers kijkt alleen maar, zegt Warman. Net zoals aanhangers van Feyenoord of Ajax bij het voetbal. “Gaming gaat steeds meer op een reguliere sport lijken.”
Volgens Warman is het grote verschil met het verleden, toen je nog een game uit de doos kocht, dat games diensten zijn gaan worden. Diensten die je mobiel of via de desktop kunt afnemen. Mobiel heeft zeker bijgedragen aan dit fenomeen. Net alleen kun je overal gamen, maar ook overal games kijken.
Zijn bedrijf Newzoo schat de markt voor e-sports, oftewel online sportevenementen, vorig jaar op 325 miljoen dollar. E-sports kunnen zowel offline als online wedstrijden zijn. Een bekend voorbeeld is The League of Legends World Championship.
Gamen wordt als televisie, het is al even groot als bepaalde sporten, met tientallen miljoenen deelnemers via internet. Qua aantallen kijkers is online gaming het Amerikaanse basket- en baseball al voorbijgestreefd, beweerde Koh Kim van Mobcrush gisteren. ‘Het grappige is dat traditionele media graag interactief willen worden, terwijl digitale media steeds meer passief worden’, vulde Warman aan.
En dus is het geen wonder dat YouTube vorig jaar een gamekanaal YouTube Gaming is begonnen. Consumenten kunnen er gamesessies opnemen, uitzenden en bekijken. Het grootste gamingkanaal is overigens van Twitch, een dochter van Amazon.
Tegelijkertijd wordt de markt ook moeilijker, want gefragmenteerder, constateert Koh Kim. “Je hebt te maken met verschillende doelgroepen. Het merk wordt belangrijker dan de game.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
B Martmans
Amazon heeft 1 miljard betaald voor Twitch, grote Twitch streamers rijden in sportwagens van een paar ton etc. Er gaat echt behoorlijk veel geld in om en het groeit zo hard dat het bijna onnozel is om het over de cijfers van vorig jaar te hebben, want de markt is nu alweer veel groter. Volgens mij staat twitch in Amerika in de top 3 van websites waar jongeren het meeste tijd besteden (achter facebook).
Kortom: als televisie niet op termijn als gaming wordt, dan gaat ze het behoorlijk zwaar krijgen.