Deel dit artikel
-

Meer verzekeraars maken werk van innovatie

Zestig procent van de verzekeraars had in 2015 een aparte afdeling of functie die zich bezighield met innovatie, of is van plan die op te zetten. Het jaar ervoor was dat nog maar veertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond van Verzekeraars.

Directeur Leo de Boer presenteerde de cijfers vorige week tijdens het Actuariaatcongres van de Universiteit van Amsterdam. Daar schetste hij de noodzaak van innovatie: de bedrijfstak krimpt en er zijn flink wat trends met effect op de sector.

Het blijft niet bij signaleren: 45 procent van de ondervraagden geeft aan een aparte afdeling of functie te hebben voor het borgen van innovatie. Nog eens 15 procent zegt dat van plan te zijn. Verder houden meer maatschappijen dan voorheen actief trends en ontwikkelingen bij – zowel maatschappelijke trends zoals de deeleconomie en de veranderende arbeidsmarkt, als technologische trends zoals Big Data en robotica.

Toch is daar nog ruimte voor groei, een substantieel deel houdt die trends nog niet bij. Meeste kansen zien de respondenten in innovatie op het gebied van bediening van klanten en datagebruik.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond