Deel dit artikel
-

Just Cargo zet Uber-concept in voor slimmere pakketpost

Het Bossche Just Cargo wil de Uber worden voor koeriersdiensten. Het bedrijf wil in Nederland klanten en chauffeurs met elkaar in contact brengen via een app op de smartphone, maar dan om pakketten op te halen en te bezorgen.

Chauffeurs die zich aanmelden rijden met hun eigen auto en verdienen zo wat bij. Bedrijven die pakketten versturen zijn volgens Just Cargo 30 tot 40 procent goedkoper uit dan bij traditionele koeriersdiensten.

Just Cargo brengt vraag en aanbod bijeen via de app. Bedrijven kunnen zich online aanmelden via de site of de app en aangeven dat ze een pakketje hebben dat bezorgd moet worden. Ze voeren de ophaallocatie en de specificaties van het pakket in, zoals gewicht en afmetingen. Het tarief voor de klant wordt meteen getoond. Aangesloten chauffeurs zien op hun app dat er een zending wordt aangeboden en binnen vijf minuten meldt zich iemand die beschikbaar is.

De Just Cargo app meldt vervolgens dat de chauffeur onderweg is. Nadat het pakket is opgehaald wordt verder via de app aangegeven waar het zich bevindt, wanneer het is afgeleverd en of de ontvanger heeft getekend. Zo kunnen pakketten nog dezelfde dag worden bezorgd (same day delivery).

Just Cargo screent de chauffeurs die zich aanmelden en eist ook een VOG-verklaring, maar in principe kan iedereen met meer dan twee jaar rijervaring en een APK-gekeurde auto met WA-verzekering meedoen. Chauffeurs zijn vrij om te rijden wanneer ze willen.

Oprichter Michiel van den Boogaart van Just Cargo werkt ruim twintig jaar in de wereld van post- en expresszendingen, onder meer met zijn bedrijven Business Mail Services en De Postontzorger.

Via een van zijn bedrijven kan hij ook een veertigtal chauffeurs inschakelen. “We hebben al aardig wat aanmeldingen, en dan heb je het over mensen die vervroegd zijn uitgetreden, en toch nog incidenteel wat willen rijden”, zegt Van den Boogaart tegen Emerce. Hij heeft minimaal honderd chauffeurs nodig voor landelijke dekking.

Klanten zullen vooral bedrijven zijn die incidenteel wat te vervoeren hebben, denkt Van den Boogaart. “Maar we hebben nu ook een advocatenkantoor, dat voor een pendeldienst bij ons toch flink goedkoper uit is.”

Van den Boogaart heeft nog weinig concurrenten gezien. “Uber heeft in Hongkong geëxperimenteerd met UberCargo, maar dat is lokaal gebleven.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Clemens en José

Succes met de onderneming.
Geweldig initiatief!

Roos

Fantastisch concept en het werkt perfect!

Liesbeth

Werkt heel goed. Duidelijke informatie zowel vooraf als tijdens de bezorging. Aanrader!

Bert Jan

Wat is er onderscheidend tov al bestaande (fiets)koeriersbedrijven, behalve dat de loonkosten lager zijn?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond