Deel dit artikel
-

700 duizend gebruikers en extra verdienmodel voor ‘offline social’ Amigos

Minder op het scherm, meer ontmoeten in de echte wereld. Een groeiend aantal techbedrijven wil zijn gebruikers graag zo vlot mogelijk fysiek laten afspreken. De Nederlandse scale-up Amigos ziet zijn gebruikersaantal toenemen en haakt horeca aan.

Tienduizenden mensen gebruiken dagelijks de in 2021 gelanceerde app om fysiek met elkaar af te spreken en samen iets leuks te doen, stelt CEO Erik de Vries. “Maar we zijn geen dating-app”, benadrukt hij.

In het kort: door een ‘mood’ als interesse te kiezen, zie je direct andere gebruikers – ‘amigos’ – die in zijn voor hetzelfde. Bijvoorbeeld een etentje, samen uitgaan of sporten. Met een paar tikken is er afgesproken en kun je elkaar offline ontmoeten.

Spanje en Polen

En dat blijkt populair. Er zijn inmiddels 700.000 gebruikers, in 4 talen en 5 landen. Feestjes zijn nog altijd in trek, maar ook activiteiten zoals sporten, gamen en salsa dansen komen voorbij. Na het succes in Nederland is Amigos ook in Spanje en Polen gelanceerd.

Het jonge bedrijf voelt zich gesteund door trends en wijst onder andere op zorgen om de verslavende effecten van sociale media – met name onder jongeren, die het meest op hun scherm zitten. Overmatig gebruik kan leiden tot verminderde productiviteit, slaapgebrek en psychische klachten, zo luidt het in een persverklaring. De Europese Unie werkt daarom aan nieuwe wetgeving die techbedrijven moet dwingen om hun platformen minder verslavend te maken. In Frankrijk is er nu al een smartphoneverbod op middelbare scholen.

In tegenstelling tot de meeste social apps, maakt Amigos geen gebruik van algoritmes. Het platform is advertentievrij en volledig ‘peer-to-peer’ (voor en door gebruikers). Dat vraagt om een zeker vertrouwen, want met vreemde mensen afspreken kan best spannend zijn. Gebruikers kunnen elkaar rapporteren en alle activiteiten worden handmatig gekeurd.

Verdienmodellen

Aan verdienmodellen wordt gesleuteld. Zo kunnen hosts al enige tijd in de app een bijdrage vragen voor hetgeen ze organiseren.

Nieuw is dat er per begin november ook horeca aangesloten zal worden. Niet alleen plekken als kroegen en restaurants, maar ook gamehallen en bowlingcentra zijn logische plekken voor hosts, ziet De Vries. De opzet is om middels partnerschappen meer inspiratie voor locaties te bieden in de app. “Daar betalen horecazaken een kleine fee voor”, vertelt De Vries aan Emerce.

Eind vorig jaar was er sprake van de stap naar partnerships met merken, maar die is uiteindelijk niet gezet. Grote merken wensen maatwerk en de koppelingen daarvoor passen momenteel niet in de roadmap, zegt de CEO desgevraagd.

Trend

Zoals gesteld, zijn er vanuit de techwereld steeds meer pijlen gericht op offline ontmoeten. De Nederlandse dating-app Breeze, die eind vorig jaar nog 1,3 miljoen euro ophaalde bij investeerders, probeert eveneens zijn gebruikers zo snel mogelijk van het scherm af te krijgen. Als gebruikers een match hebben, worden ze op een afspraakje gestuurd in de echte wereld. Breeze maakt een reservering bij een geaffilieerd horecabedrijf, zodat de daters al kletsend kunnen aftasten of en hoe interessant de ander is.

Gericht op een oudere doelgroep – 50-plussers –  is er Klup. Deze eveneens Nederlandse onderneming zet zich in tegen eenzaamheid en brengt mensen samen rondom wekelijks ruim vierhonderd activiteiten.

Beeld: Amigos

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond