Deel dit artikel
-

722 miljoen online omzet voor Jumbo, maar niet winstgevend

De vraag naar het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen is bij Jumbo in 2023 gegroeid met 8 procent tot 722 miljoen euro, circa 7 procent van de totale omzet. Het concern moet echter toegeven dat het uitdagend blijft om dit kanaal winstgevend te maken.

Wel ziet Jumbo een stijgende lijn in de hoeveelheid klanten die zowel in de winkel als digitaal hun boodschappen doen. Juist in die combinatie zit potentiële winstgroei, want dit type klant is zeer loyaal en geeft meer uit aan de boodschappen bij Jumbo, aldus het winkelconcern. Dat geldt ook voor het groeiend aantal abonnees van Jumbo Bezorgeloos, een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging dat inmiddels in heel Nederland beschikbaar is.

Koninklijke Jumbo Food Groep heeft 2023 afgesloten met een totaalomzet van 11,02 miljard euro, een toename van 7,3 procent ten opzichte van 2022, het jaar waarin voor het eerst de 10 miljard omzetgrens werd gepasseerd. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg afgelopen jaar met 7,1 procent en kwam uit op 10,89 miljard.

Het totale winkelbestand van Jumbo is eind 2023 uitgekomen op 725, een stijging van 13 winkels ten opzichte van de 712 winkels eind 2022. Tot de nieuwe winkels behoren onder meer tien voormalige Jan Linders supermarkten in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Verder zijn tientallen winkels aangepast aan de nieuwste wensen en behoeften van de consument.

Meer nadruk op het onderscheidend vermogen van de formule geldt nu als uitgangspunt. Daardoor stond het afgelopen boekjaar voor een groot deel in het teken van transitie. In 2024 zal Jumbo ‘vastberaden’ voortbouwen op deze ingeslagen koers.

In 2023 is verder hard gewerkt aan de bouw en inrichting van een nieuw gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor verse producten in Nieuwegein. Dit project staat op het terrein waar ook het gemechaniseerde distributiecentrum voor houdbare producten is gevestigd. Vanuit het nieuwe distributiecentrum zal vanaf voorjaar 2024 de distributie naar de winkels plaatsvinden van verse producten met een houdbaarheid van acht dagen of langer, zoals zuivel, kaas en vleeswaren. De regionale distributiecentra van Jumbo kunnen zich dan meer toeleggen op de stroom producten met een ‘ultravers’ karakter, waardoor deze nog sneller en verser in de winkels komen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond