Deel dit artikel
-

’76% Twitter-verkeer tijdens Super Bowl was nep’

De Super Bowl was een daverend succes met hoge bezoekcijfers, zegt Twitter over zichzelf. Een externe analyse lijkt uit te wijzen dat 76 procent van het commerciële verkeer nep was.

Het merendeel van het bezoek aan Twitter- en X-pagina’s van adverteerdes werd gegenereerd door bots en malafide gebruikers. Dat stelt CHEQ tegenover webuitgave Mashable.

Directeur Guy Tytunovich heeft naar eigen zeggen nooit zulk kwalitatief laag verkeer gezien als dat aan Twitter-adverteerders rondom de Super Bowl. Die vond vorig weekend plaats.

CHEQ heeft zo’n vijftienduizend klanten, onder wie easyJet, Heineken en Audi, en beoordeelde 144.000 bezoeken aan de sites van klanten die tijdens het sportevenement adverteerden. Tytunovich zelf gaat door de bank genomen uit van een fraudepercentage van rond de vijftig procent. Zo hoog als bij Twitter heeft hij het zelden gezien.

Adverteerders kunnen dit soort fraudedata gebruiken om bij Twitter/X verhaal te halen. Het platform levert niet het bereik waar die klant voor betaalt.

Sinds Musks overname van Twitter in 2022 slaagt hij er niet in om een bot- en spamloos, betrouwbaar platform te bouwen.

Foto: John Tornow (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond