77 procent van de gamingmarkt in handen van 25 bedrijven

77 procent van de totale gamingomzet van 121,7 miljard dollar gaat naar slechts 25 bedrijven. Dat concludeert het Nederlandse Newzoo in een nieuwe marktstudie.

De gamingbedrijven sleepten vorig jaar 94,1 miljard dollar binnen, 29 procent meer dan een jaar eerder.

De cijfers tonen de consolidatie van de markt aan, die nog altijd met 14,3 procent per jaar groeit.

De grootste omzetmaker is het Chinese Tencent, goed voor 15 procent van de markt, of 18,1 miljard dollar. Dan volgen platformbedrijven Sony, Apple en Microsoft en speluitgever Activision Blizzard.

Mobiel zorgt voor de meeste omzet, 46 procent van het totaal, 41 procent meer dan in 2016. Dertien van de 25 bedrijven zijn zelfs voor het grootste deel aangewezen op mobiel. Daar zitten niet toevallig veel Japanse bedrijven tussen, want Japanse gamers geven van alle spelers het meeste geld uit.

De snelste stijger was NCSoft uit Zuid Korea, dankzij de game Lineage M. Het bedrijf heeft een omzet van 1,5 miljard.

Bedrijven die een divers aanbod hebben, tonen volgens Newzoo solide resultaten. Het is dus beter om zowel mobiele als pc games te verkopen.

Apple en Google profiteren ook van de groei, zij verdienden resp. 8 en 5,3 miljard dollar met mobiele games. Alleen Disney leverde in.

Facebook komt niet in de Top 25 voor. Dat komt omdat spelers Facebook niet meer zien als een gameplatform.

1 Reactie

Klinkt nog als een redelijk gezonde spreiding, beter dan zoekadvertentiemarkt of hotelboeken bijvoorbeeld.
Wel irritant is het duopolie qua verkoopplatforms: Google en Apple store, en in mindere mate Steam. Deze kanalen zijn lastig te omzeilen. Microsoft gooit wel knuppel in hoenderhok door de kosten van 30% naar 10% te brengen. Hopelijk gaat Apple mee, ik blijf het vertikken via Apple store te kopen, ook al moet ik daarvoor flink tweaken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug