Deel dit artikel
-

8 procent van bedrijven verkoopt via marktplaats

Bijna 8 procent van de bedrijven die goederen en diensten aan de man brengen, verkochten die in 2019 geheel of gedeeltelijk door bemiddeling van een derde partij, via een zogeheten online platform. Dat blijkt uit de nieuwe Monitor online platformen 2020 van het CBS.

Driekwart van de bedrijven, haalde meer dan de helft van de platformomzet uit de verkoop via één platform. In alle bedrijfstakken lag dit aandeel tussen 59 procent en 84 procent.

In 2019 verkocht al 1,9 procent van de bedrijven zelfs uitsluitend via online platformen, dus zonder hiernaast een eigen website of app te gebruiken. Ook dit is meer dan in 2016 (1,3 procent). Het aandeel bedrijven dat in 2019 producten of diensten via een eigen website of app verkocht, is ruim twee keer zo groot als het deel dat verkoopt via een online platform, te weten 16,6 procent (12,6 procent in 2016).

De platformverkopen zijn als geheel nog bescheiden. Ze zorgden voor ongeveer 1 procent van de omzet van de bedrijven in Nederland. De verkopen via eigen websites zijn veel hoger, ruim 8 procent van de omzet.

In 2019, cijfers over 2020 zijn er nog niet, verkocht 7,9 procent van de bedrijven (mede) via een online platform. In 2016 was dit nog 4,6 procent.

Bekende voorbeelden van marktplaatsen zijn Airbnb, Marktplaats en Werkspot. De meeste platformen hebben bedrijven als aanbieders, maar 20 procent van de platformen heeft alleen huishoudens (of zzp’ers).

De verkoop via een online platform komt het meest voor in de horeca en in de groot- en detailhandel. In 2019 verkocht 16,2 procent van de horecabedrijven en 11,9 procent van de bedrijven in de handel via een online platform.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond