84 procent omzet cross-border e-commerce komt van marktplaatsen

De totale cross-border e-commerce markt in Europa vertegenwoordigt een omzet van 143 miljard euro in 2019 (exclusief reizen), waarvan 84 miljard, of 59 procent, wordt gegenereerd door marktplaatsen. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door CBCommerce met ondersteuning van FedEx Express en Worldline.
Amazon heeft het grootste deel met een omzet van 32 miljard in 2019, of bijna een kwart van de markt, een stijging van 18,5 procent ten opzichte van 2018.
De pandemie stimuleert cross-border online winkelen op marketplaces. Consumenten geven de voorkeur aan deze platformen voor hun frequente en repetitieve bestellingen. De meesten van hen zijn Prime klanten en daardoor extreem loyaal. Marktplaatsen halen op vele dimensies de retailers in als voorkeur van de consument. De kwaliteit van het product, het unieke karakter, de beschikbaarheid en de prijs zijn de onderscheidende criteria.
Marktplaatsen van Europese origine worden geleid door Vinted, G2A, Farfetch en Zalando. Deze bedrijven vertegenwoordigen 11 procent van de markt, een groei van 17 procent ten opzichte van 2018. In 2025 zullen markplaatsen 65 procent van de cross-border online verkopen in Europa vertegenwoordigen.
Van de top 100 marktplaatsen is 56 procent B2C met Amazon, eBay en AliExpress in de top 3 en bijna de helft heeft een eigen voorraad van producten. 68 procent betreft pure marketplaatsen die zelf geen producten verkopen, maar alleen die van derden zoals Discogs, Wish, Farfetch en Bandcamp.
C2C marktplaatsen vertegenwoordigen 36 procent van deze Top 100 met als Europese leiders het Engelse Depop en Bump, het Duitse Hood, Mobile.de en Rebelle, het Belgische Delcampe, het Franse Vestiaire Collective en de Nederlandse Marktplaats. Meer dan 10 procent concentreert zich op veilingen zoals The Salesroom.
De Top 10 cross-border marktplaatsen in Europa
Top 1: Amazon (VS)
Top 2: eBay (VS)
Top 3: AliExpress (China)
Top 4: Etsy (VS)
Top 5: Discogs (VS)
Top 6: Wish (VS)
Top 7: Vinted (Litouwen)
Top 8: G2A (Polen)
Top 9: Farfetch (Groot-Brittannië)
Top 10: Bandcamp (VS)
Foto Pixabay
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Ed Hensen - E-Commerce in Holland
De kop boven het artikel klopt niet. Volgens de 1e alinea is het aandeel van marktplaatsen niet 84% maar 59%.