Deel dit artikel
-

Aandeel online omzet supermarkten daalt door hoge inflatie

In 2022 is het aandeel online omzet van de supermarkten gedaald ten opzichte van 2021. Waar in 2021 nog 12,6 procent van alle supermarktomzet via het online kanaal werd gegenereerd, bedraagt het aandeel online omzet in 2022 nog 11,4 procent, zo blijkt uit bevindingen van Deloitte.

De daling komt met name door een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling. Opvallend is dat bij Albert Heijn juist sprake is van een forse toename in de besteding per bestelling.

De hoge inflatie speelt hierin een belangrijke rol. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de Nederlandse consumenten hun koopgedrag heeft aangepast, onder meer door te kiezen voor goedkopere producten (bij de huidige supermarkt) en producten in de aanbieding te kopen. Slechts 6 procent van de respondenten kiest voor een andere supermarkt.

Door stijgende prijzen moeten veel consumenten anno 2022 hardere keuzes maken over wat ze in hun boodschappenmand leggen. Besparen op levensmiddelen lijkt voor velen prioriteit, terwijl factoren als duurzaamheid en de tijd die het kost om boodschappen te doen voor consumenten minder bepalend lijken te worden dan voorheen.

Consumenten wijken dan ook vaker uit naar goedkopere supermarkten nu de prijzen in de winkels hard stijgen. Daardoor winnen discountsupermarkten ALDI en Lidl marktaandeel in Nederland, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Het marktaandeel van Lidl en ALDI is tot nu toe dit jaar is gestegen van 15,7 procent naar 16,3 procent.

De recente verschuiving van consumentenaankopen van luxere supermarkten naar discounters lijkt vooral een inhaalslag te zijn van een mindere periode die ALDI en Lidl tijdens corona hebben gehad. Waar luxere supermarktketens (forse) groei lieten zien, bleven discounters toen achter in groei.

In 2022 vindt het grootste deel van alle supermarktbestedingen nog altijd plaats in een fysieke supermarkt. De belangrijkste redenen voor consumenten om te kiezen voor een fysieke supermarkt zijn de locatie dicht bij huis, meer beleving tijdens het winkelen, het kunnen zien en vasthouden van producten en het niet willen betalen van bezorgkosten.

Ondanks de opkomst van flitsbezorgdiensten en ‘web only’-supermarkten blijft Albert Heijn in 2022 de meest gekozen aanbieder van online boodschappen (54%). Twee vijfde van de consumenten (41%) die online boodschappen doet, bestelt (weleens) bij ‘web only’-supermarkt Picnic. Ruim een derde (34%) van de consumenten die online boodschappen doet, kiest (weleens) voor Jumbo.

Van de consumenten die online boodschappen doen bestelt 9 procent weleens bij flitsbezorgdiensten zoals Flink, Gorillas, Getir en Zapp. In meer dan de helft van de gevallen (56%) bestellen consumenten bij flitsbezorgdiensten omdat ze met spoed nodig hebben. Opvallend is dat meer dan een kwart (26%) aangeeft bij een flitsbezorger besteld te hebben om het uit te proberen. Ruim een derde van de consumenten die bij een flitsbezorgdienst heeft besteld deed dit vanwege een kortingscode.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans

Zal dit niet het post-Corona effect zijn? Mensen gaan t.o.v. vorig jaar weer vaker fysiek boodschappen doen en het is dus niet meer nodig om online te bestellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond