Bestedingen bij Europese webwinkels bereikten in 2020 recordhoogte
In 2020 gaven Nederlandse consumenten een recordbedrag van bijna 2,6 miljard euro uit bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie. Dit is ruim 600 miljoen meer dan in 2019, een stijging van bijna 32 procent. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
In 2014 besteedden Nederlanders nog geen 700 miljoen euro bij Europese webwinkels buiten Nederland, in zeven jaar is dat bijna verviervoudigd. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 stegen de aankopen vooral in de laatste drie kwartalen van 2020 sterk, met stijgingen van 30 tot 38 procent.
Ook de omzet van Nederlandse internetverkopers steeg sinds het begin van de coronacrisis sterk. Hieronder vallen zowel verkopen aan Nederlandse als buitenlandse consumenten. Waar in 2015 de omzetstijging ten opzichte van het voorgaand jaar met 22,1 procent piekte, nam in 2020 de onlineomzet met meer dan 40 procent.
Hoewel de aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels over de jaren sterk toenamen is het effect hiervan op de consumptieve bestedingen beperkt. Dit komt doordat deze aankopen een relatief klein deel vormen van alle uitgaven door consumenten. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. In 2020 was de totaalomzet (winkel-, internet- en marktomzet) van de detailhandel in Nederland 6 procent hoger dan in 2019.
Het gaat in dit onderzoek om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven die buiten Nederland gevestigd zijn. De cijfers zijn exclusief btw, en berekend volgens een methode die ontwikkeld is in het CBS onderzoeksprogramma naar de interneteconomie. Het gaat om voorlopige cijfers.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond